Bakgrund

fredag 25 maj 2012

Syren

När jag går ut i gryning eller skymning i min trädgård just nu så möts jag av en symfoni av dofter. I sluttningen står liljekonvaljen i full blom och doftar helt gudomligt. Traditionen i min familj bjuder att på mors dag får mödrarna en bukett med liljekonvalj, och som det ser ut i år så kommer traditionen inte att brytas. Spridd runt omkring på olika plattser i trädgården blommar även syrenen. Naturligtvis doftar den lika gott som liljekonvaljen. Så om man står i mitten av trädgården när det blåser lite så blandas dofterna från blommorna med doften av gräs och löv. Det är riktigt njutning.

Värmen har ju slagit till ordentligt och visst är det trevligt, men jag är ju ingen värmeälskare. Jag är så nöjd med en 15-20 grader och lite fläktar. Dagar som den idag smälter jag bort och vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Men när klockan börjar bli si så där sex- sju så piggnar jag till. Då sänker sig skuggan över trädgården och det börjar bli vettigt att arbeta. Och arbete har jag inte ont om. Grönsakslanden behöver rensas och gallras, rabatterna behöver rensas, gräset växer som ogräs och jag har en soffa, två fåtöljer och ett bord som ska slipas, tvättas och målas.  Lite i tag är melodin som spelas här.

I vanliga fall så tycker jag att blommor är vackrare ute och det händer inte ofta att jag plockar in några och ställer i vas. Men det finns undantag och ett av dem heter SYREN. Jag älskar syrener mer än jag kan säga och lycka är att kunna plocka ett par kvistar och ställa bredvid sängen så att man vaknar upp till doften av försommar. Idag var jag lite girig så jag plockade in två buketter, den andra hamnade bredvid tv'n så jag kan ligga och njuta av den från soffan.

1 kommentar: