Bakgrund

fredag 2 mars 2012

Att skriva

 Jag älskar att skriva, så länge jag har kunnat skriva och läsa har jag skrivit små berättelser. När jag var liten kunde jag ligga vaken och skriva dem när jag egentligen skulle sova. Sedan smög jag in till mammas sovrum och la dem på hennes huvudkudde så hon hittade dem när hon skulle gå och lägga sig. Vilket egentligen var ganska kontraproduktivt eftersom det avslöjade vad jag gjorde när jag borde sova.

 Jag tror att mitt behov av att skriva bottnar i min något överproduktiva fantasi, den producerar ständigt nya berättelser och intriger. Ofta glider jag in i små dagdrömmar som utspelar sig som små teaterföreställningar i mina tankar. Ibland kan jag så pussla ihop flera av dessa till en längre historia och då kommer behovet av att få ner den på pränt. Jag har en hel hög med sådana historier som ligger här och skräpar. De är ganska roliga att läsa igen efter ett par år.

 Men på senaste tiden har jag blivit mer inriktad mot att faktiskt ta tag i mitt skrivande och göra något av det. Drömmen finns ju där om att en dag kunna ge ut något sam jag har skrivit. Visste ni föresten att enligt nya undersökningar så kommer författare på andra platsen på en lista över kvinnors drömyrken?

   Så jag bestämde mig, jag skulle skriva något. En historia jag verkligen brann för, en historia som jag kunde arbeta med under en längre tid och som jag verkligen trodde på och som jag såg framför mig. Då kom jag att tänka på en av mina små historier som jag skrev för flera år sedan. Det var efter ett besök på Lödöse museum på den tiden jag läste till arkeolog som jag skrev den. Besöket hade bland annat handlat om medeltiden och om pesten som alla fruktade. Min hjärna formade en liten historia om en flicka vars familj drabbades av pesten. Berättelsen var inte lång, kanske fyra sidor. Men jag hade alltid funderat på att spinna vidare på den.

Så jag satte mig ner och började dagdrömma och snart så hade jag en grov bild av hur hela historien skulle vara. Jag skrev ner den som en snabb ram variant och började sedan arbeta på att få fram berättelsen ord för ord. Nu, ett halvår, senare så börjar den ta form. Den växer stadigt även om jag ibland inte alls arbetar med den.

   Jag vill tipsa om ett par ställen på internet som kan vara til lstor hjälp om man själv går i bokskrivar tankar. Först och främst finns det Bokdebutant.se som är som ett forum för nya författare. Man kan få råd och hjälp av andra och bara prata ut om saker man tycker är jobbiga eller frustrerande. Man kan även lägga upp delar eller hela manus på sidan och få respons på det man har skrivit, väldigt nyttigt. Jag har lagt upp början av min berättelse: Marias Väg. Katapult Skrivarforum är ännu ett ställe där man kan lägga ut sina texter och få respons tillbaka. Jag kan även rekommendera Skrivarlust  på iFokus.

 

4 kommentarer: