Bakgrund

lördag 21 juli 2012

Gratis lyxmat och hälsokost blandat med meditation.

Kanske en underlig rubrik, men dagen har faktiskt innehållet allt det. Efter ett besök hos kusinen stannade jag till i skogen, och är det något som är en lisa för själen så är det skogspromenader. Jag vet att jag har pratat om det tidigare men det tåls att sägas ett par gånger till. Det är en trevlig kombination av frisk luft, motion, möjlighet att hitta diverse olika läckerheter och meditationstid.

Under min vandring idag hittade jag både blåbär och kantareller så kvällen kommer att bjuda på kantarellsmörgås med blåbär och mjölk till efterrätt. Det är två av de godaste sakerna man kan äta och de är nästan helt gratis. Det krävs inga stora summor pengar för att sätta guldkant på vardagen. Dessutom känner jag mig alltid extra nära naturen när man äter mat som man skördat/plockat själv.



Förutom att hitta saker att smörja kråset med så gick jag och njöt av att vara i skogen, det är som att meditera när man går där. Först tycker man det är så tyst, men när alla andra ljud försvinner så börjar man istället höra naturen egna ljud. Det blåser i trädkronorna, det knäpper i träden och frasar i gräset. Fåglar sjunger, stenen knastrar under fötterna och någonstans lite längre fram rör sig någon annan genom skogen, kanske ett djur. Man är ensam med sina tankar och all känsla för tid försvinner, det är helt underbart. När man sedan kommer in i "svampletarstämning" så kan timmar bara försvinna och passar man sig inte så upptäcker man plötsligt att man är någonstans man inte alls känner igen. Det händer ibland när man går från ena svamp klungan till andra utan att tänka sig för.

Ett bra knep om man är orolig för att tappa bort sig är att hänga upp något färgstarkt i ett träd i närheten av "startpunkten". Det kan vara en tröja, plastpåse eller liknande. Bara den har en skarp färg som inte förekommer naturligt i landskapet. Tappar man då bort sig lite så kan man spana efter färgklicken, det fungerar ju naturligtvis bäst i inte allt för tät skog. Vi har en knallblå bil som ser ut som ett litet lysande blåbär, så ingen tröja behövs.

Men står man nu där mitt i skogen och inser att man inte ser sin upphängda färgklick så är det ingen ide att få panik, inte ens om man har glömt smartphonen med gps hemma. Titta dig omkring, lägg på minnet ungefär hur platsen du står på ser ut och försök komma ihåg från vilket håll du kom ifrån. När du tror du vet var du kom ifrån, ta ut ett riktmärke i den riktningen, ett roligt format trä, en sten eller liknande och gå mot den. När du är framme vid riktmärket, titta dig omkring och se om du hittar din utgångspunkt. Om inte så fortsätt att välja ut ett nytt riktmärke och gå dit. Fortsätt på det sättet tills du känner igen dig. Genom att gå mot ett mål så undviker man att irra omkring och gå i cirklar. Är man säker på vilket håll man kom ifrån så håller man en rak linje i den riktningen. Är man osäker så kan man gå i ett sicksack mönster.

Men nog om skogen. Jag har lovat att jag skulle lägga ut recept på pajen och potatissalladen jag pratade om i förra inlägget och jag lovar att jag ska göra det. Det blir i nästa inlägg, jag ska bara orka resa på mig och hämta dem. Men jag lovar att de kommer att finnas här innan helgen är slut :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar