Bakgrund

lördag 29 september 2012

Hänsyn

Jag fick en länk häromdagen till en video på youtube. Videon är en inspelad predikan av pastor D. Younger som handlar om nyhednisk tro. Jag tycker att länken är viktig att dela med sig av för den visar hur man genom att vara öppen och nyfiken kan lära sig att se det vackra och speciella i andra religioner.

Som nyhedning har man ibland en hel hög med fördomar mot sig och de flesta som tillhör större religioner dömer en på fem röda när man berättar vad man har för religion. Ofta hamnar men i två olika fack, antingen anser de att man tillhör "New Age flumm" eller så för de in en i facket "djävulsdyrkare alternativt satanister". Ofta får man inte en chans att rätta dem och efter den första domen så är man sedan kvar i dessa facken för resten av bekantskapstiden.

Men inte heller nyhedningar är utan skuld. Fördomar mot de större religionerna är precis lika många som deras mot oss. Hur många gånger har man inte hört nyhedningar som talar nedlåtande om kristna och som genast drar paralleller mellan att vara kristen och att till exempel vara emot homosexuella eller att ha en stel syn på äktenskap och så vidare. Kristna präster, muslimska imamer och judiska rabbiner anklagas ofta för att vara inskränkta och bokstavstroende.

Många av de kristna jag känner, nu menar jag inte "jag är född i Sverige och därför kristen av bara farten" utan de som verkligen är aktivt kristna, är otroligt underbara människor med en fantastisk människosyn och varma hjärtan. De hjälper ofta sitt samhälle antingen i stort eller i smått. I byn där jag bor driver en grupp äldre kristna kvinnor en verksamhet dit mammor och pappor kan komma med sina barn och leka, prata och umgås. I ett litet samhälle där det kan vara lite krångligt att ta sig in till tätorten är det en enorm gåva att ha någonstans att ta vägen när man är mamma/pappaledig och slippa sitta hemma eller känna sig isolerad. Det är även kyrkan här i byn som anordnar skördemarknader, julmarkander, handarbetsträffar och historiska kvällar. Det är tack vare frivilligarbete från kyrkan som vi kan ha kvar vårt lilla lokala bibliotek.

Om man verkligen tänker efter hur mycket av detta gör nyhedningar? Hur duktiga är vi på att stötta våra medmänniskor? Jag är den första att erkänna att jag är väldigt dålig på den biten, trotts att jag tycker att det är en viktig bit och att jag önskar att jag vore bättre. Visst borde även vi som samhällsgrupp kunna organisera oss och hjälpa våra lokala samhällen med rolig och nyttig verksamhet som inte behöver röra religion. För jag talar inte om att "utbilda massorna i nyhedendom". Tänk istället att kunna använda de delarna av vår religion som vi anser är viktiga. Varför inte anordna naturpromenader för barn och föräldrar. Ut med massorna i skog och mark, lär dem ätbara växter och ta med fältkök och lär dem koka färsk blåbärssoppa. Anordna öppet hus för mammalediga mammor, se till att kvarterets mammor kan träffas en kväll i månaden utan barn och respektive.

Men framför allt så visa hänsyn till andra religioner. Vi har så väldigt lätt att fokusera på det dåliga. Ofta hör man "Kristendomen startade ju korstågen/inkvisitionen/eller något av de andra mindre trevliga sakerna". Men det är få som talar om att det var kristna munkar och nunnor som spred lärdom om medicinalväxter eller att det var kristna munkar som kopierade böcker i århundraden om både det ena och det andra och som på det sättet spred kunskap. Eller att kyrkan alltid har ägnat sig åt allmosor och att ge mat och husrum åt de fattiga.

Bara för att en religion innehåller delar som vi anser är mindre bra, eller till och med dåliga, så kan man inte helt avskriva religionen eller deras utövare. Innan det att man fördömer någon för deras tro eller lägger in dem i ett fack så ska man i alla fall ge dem en möjlighet att förklara sin tro. För det är det jag önskar att andra gav mig innan de dömer mig för min tro.

Att ge någon 5-10 minuter att förklara det du inte vet, det du inte ser från ditt sätt att se världen. Det är att visa någon hänsyn och det kan ge dig möjligheten att upptäcka något helt nytt.

Här är videorna till första och andra delen av predikan av pastor D. Younger, andra delen finns länkad till under videon:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar