Bakgrund

söndag 30 september 2012

Lovisbröd

Jag är inte mycket för att baka bröd. Egentligen älskar jag hembakat bröd och tycker att det är så mysigt när hela huset doftar hembakat. Men någonstans runt den andra jäsningen så brukar jag helt tappa lusten med bröd. För att inte tala om när jag försöker baka surdegs bröd som tar flera dagar. Då måste jag försöka tajma in brödet till en dag när jag har lust att baka, vilket sällan lyckas. Utan istället står man där med en surdeg som man måste baka ut och så känns det mer som en plikt än något roligt.

Men det finns ett bröd som jag faktiskt njuter av att baka. Jag fick receptet av min bästa vän för ett antal år sedan och jag tycker fortfarande det är lika roligt. Namnet kommer sig av att bröden liknar de som man ser i Ronja Rövardotter. Det är stekpannebröd som till konsistensen liknar hönekakor.

Trotts att jag gillar att baka detta brödet så blir det mest av att jag gör det under höst och vinter för jag har hittat ett underbart sätt att baka det. Istället för att använda en stekpanna så eldar jag upp i köksspisen och så lägger jag en plåt där på. Sedan är det bara att steka dem på plåten. Men eftersom jag inte vill dö av värmeslag så duger inte denna metoden mycket till under sommaren. Men det går precis lika bra att staka dem i vanlig stekpanna och det funkar till och med att steka dem på grillen men då ska man inte göra en hel satts eftersom grillen hinner bli kall innan alla är stekta.

Jag tänkte dela med mig av receptet och hur jag bakar dem.

Lovisbröd (32 st)

50 g jäst
0,5 dl olja
1 l mjölk
2 msk sirap
3 tsk salt
6 dl rågsikt
1 dl havrekli
16 dl vetemjöl

Börja med att värma upp mjölken och oljan så den blir ungefär fingervarm. Jag använder torrjäst eftersom jag då allltid kan ha den hemma. Så jag blandar torrjästen i saltet, rågsikten och havreklin. Häller över alla blöta ingredienser och blandar och tillsätter sedan vetemjölet lite i taget tills degen känns fast men lite, lite klibbig. Använder man färsk jäst så blandar man ut den i degvätskan och blandar sedan ihop det med de torra ingredienserna. Se till att inte använda för mycket vetemjöl. Använd hellre för lite och ta i mer under utbakningen. När allt är blandat och ordentligt hopknådat ska det jäsa i 30 min.



Efter 30 min är det dags att ta upp degen på ett mjölat bord och knåda den ordentligt tills det att den blir smidig. Här kan man jystera mjölmängden. Dela degen i två delar.



 

Fortsätt dela varje halva på hälften tills det att man har 32 smådelar. Se till att bordet är täckt at ett lager mjöl och rulla varje degdel till en liten bulle.



 

Täck över och låt jäsa i ca 20 min.

Nu är det dags att kavla ut varje degbit till en rund kaka. Använd gärna en kruskavel, har man ingen kruskavel så kan man lika gärna använda en vanlig kavel och nagga brödet med en gaffel i stället. Varje brödkaka ska bli ca 25 cm i diameter. Men eftersom inte alla degbitar blir lika stora så blir inte heller alla brödkakor lika stora.



 

Sätt stekpannan på medelvärme (jag brukar använda 4:an på en 6 skalig spis). Stekpannan ska vara torr, det vill säga inget smör eller liknande i. När den blivit varm lägger man i en brödkaka åt gånger och låter steka 60-90 sekunder på vardera sidan. Man ser på färgen när den ska vändas. Den ogräddade sidan blir lite genomskinlig nästan. Jag använder min gjutjärnspanna för jag tycker värmen blir jämnare i den men man kan använda vilken stekpanna som helst.



 

När brödet har stekt på båda sidorna så lägger man det på ett galler för att svalna. Jag tycker att det är ganska lagom att man hinner kavla ut en brödkaka medan man steker en annan så jag brukar kavla och steka parallellt för att spara lite tid.

Sedan är det bara på att njuta av ett enormt gott bröd.



Ett tips från mig är att göra minipizza på brödet. Det är smidigt och lätt. Slafsa bara på lite tomatsås, valfria tillbehör och lite ost och kör in i ugnen tills det att osten har smält. Min mamma avgudar dessa små pizzor.

En annan stor fördel med brödet är att man kan plocka fram en och en även när de är frysta så man behöver inte tänka efter så noggrant hur många man ska lägga i en påse. Men plockar helt enkelt fram så många man behöver.

Så jag hoppas ni ska tycka att de är lika goda som jag gör.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar