Bakgrund

söndag 11 november 2012

Få bort spöken/andar/oönskad energi

Jag har fått frågan hur man tar bort spöken/andar från en bostad. Först och främst vill jag säga att jag inte tror på spöken som kvarvarande andar av döda människor. Jag tror på reinkarnation så jag tror inte att andarna av de döda blir kvar här, de återvinns så att säga. Däremot tror jag att man kan lämna efter sig spår av energi, som ett slags eko. Så vad är skillnaden? Precis som med ett rösteko så tror jag att den energi vi lämnar kvar är en ögonblicks bild, ingen tänkande varelse. med andra ord så kan man inte föra en konversation med ett eko och enligt mig inte med andar. Däremot tror jag att en avliden persons ande kan stanna kvar ett kort tag och då uppfattas som ett "spöke". Men jag tror inte att en sådan ande kan stanna kvar i år eller ens månader.

Men det var inte det vi skulle prata om... Jag använder mig av en ganska rättfram och enkel metod för att rensa bostaden. Det fungerar på att rensa ut alla sorters oönskade energier. Man behöver:

Rosengeranium eterisk olja
Salt
Ett par ris korn
Ett vitt ljus
En fyrkantig bit guld tyg
En kvast

Det här fungerar bäst när månen är i tilltagande, på en söndag. Börja precis innan klockan tolv på dagen så att du är färdig efter tolv. Det fungerar både på bara ett rum men även på ett helt hus eller lägenhet. Det är väldigt bra att utföra den här ritualen innan man flyttar in i nytt hus eller lägenhet så att man tar bort alla gamla energier.

Om man arbetar i ett flervåningshus börjar man överst och arbetar sig från höger till vänster och neråt. Är man i ett enplanshus eller lägnhet börjar man i rummet till höger om ingången och arbetar sig motsols runt. Ska man bara rensa ett rum så börjar man där ;)

Börja med att plock i ordning och plocka bort onödiga föremål och ha golvet så fritt som möjligt. Börja med att sopa golvet i en cirkelrörelse, motsols, visualisera hur du sopar bort all oönskad energi. När allt skräp/damm är ihop samlat så tar man ut det och sprider det för vinden eller bränner upp det.

Ta sedan saltet och strö lite i varje hörn, i kanten av alla fönster och dörrar och säg:
Jag ber att alla oönskade energier försvinner från detta utrymme och gör detta rum till en trygg plats, låt det så bli och låt det ingen skada.

Visualisera hur rummet fylls av ljus och positiv energi. gör detta i alla rummen du vill rena.

Ta sedan ljuset och tänd det. Ta ljuset i ena handen och oljan i andra. Ställ ljuset i mitten av rummet och stryk sedan lite olja på fönster och dörrkarmar och säg:
Välsigna detta hem och låt de hjärtan som vistas här fyllas med kärlek, låt det så bli och låt det ingen skada.

Gör detta i alla rum, fortarande börjar man uppifrån till höger och rör sig nedåt, motsols.

Gå sedan till det rummet som du upplever som husets center. Ofta är det köket eller ett vardagsrum (ska du bara rena ett rum så väljer man det rummet). Sätt ljuset mitt i rummet och sätt dig själv framför det och meditera över hur positiv energi fyller huset/rummet och hur all oönskad energi försvinner. När ljuset har blivit en liten stump så släck det. Olja in det med oljan i rörelser från dig och lägg det på tygbiten. Strö över riskornen och vira in ljuset och riset i tyget. Placera knytet så nära dörren som möjligt och säg:
Välsigna alla de som passerar genom denna dörr, låt det så bli och låt det ingen skada.

Nu är rummet/huset/lägenheten ren och man kommer till den viktigaste delen. Det är bättre att förebygga än att bota. Så när du vet att du har renat så gäller det att se till att hålla det rent. Dels kan man använda sig av föremål som motar bort oönskade energier, dels kan man se till att regelbundet rensa och rengöra genom att stänka runt saltvatten eller bränna salvia.

Om någon undrar varför jag använder oönskade energier i stället för negativa energier så är det så att även positiva energier kan vara oönskade. Speciellt om man regelbundet utför magi så kan man samla på sig lite "rest energier" som kan påverka annan magi som man vill göra. Man kan säga så här, de flesta katter är gulliga och gosiga men det innebär inte att jag skulle vilja ha hela huset fullt av dem. De skulle irritera varandra, mig och min katt så alla katter som kommer in i mitt hus som inte är Teddy åker ut igen. Samma sak med energier, jag behåller bara de energier som jag vill ha och som jag har valt att föra med mig in. Alla övriga energier städas bort :)

Hoppas den här ritualen kan komma till nytta, jag måste säga att den är väldigt effektiv och bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar