Bakgrund

lördag 17 november 2012

Tarotläggning, Tidslinjen

På senaste tiden har jag börjat använda mig av en liten annorlunda tarotläggning. Den är lite annorlunda och i början kan den vara något knepig att få grepp om. Men när man väl har börjat arbeta med den är den väldigt givande och den är väldigt bra att öva upp intuitionsläsning. Med intuitionsläsning så menar jag när man läser korten så som man känner att de passar in snarare än vad den klassiska tolkningen är. För mig så var det lättare att börja med den klassiksa tolkningen och sedan ju mer bekväm jag blev med korten ju lättare var det att läsa korten intuitivt.

Så denna tarotläggning är i grunden väldigt enkel, man lägger upp åtta kort på en rad. Man läser korten från vänster till höger som en historia kan man säga. Man länkar alltså samman korten till en tidslinje. Korten har ingen specifik betydelse som i en traditionell stjärna utan man läser dem så som de tycks höra ihop. Så med andra ord kan de två första visa dåtid, de tre efter det nutid och de andra framtid. Eller så visar det första nu tid och de andra framtid. Men precis som tiden så kan man inte hoppa fram och tillbaka. Om kort 1 är då tid och kort 2 är nutid så kan kort 3 inte vara dåtid utan måste röra nutid eller framtid.

Den är som sagt lite knepig att fundera ut i början och man kan lätt känna sig osäker på hur man ska börja och när de olika tiderna avlöser varandra. Men om man övar så kommer man upptäcka att det blir lättare och till slut så blir det nästan självklart. Man ser verkligen en tydlig rörelse genom korten.

Som sagt så är detta ett utmärkt sätt att öva upp intuitionsläsning på. När man väl börjar känna sig säker så faller korten på plats som puzzelbitar och kortens betydelser blir väldigt påtagliga eftersom man får ett sammanhang till dem. Så jag kan verkligen rekommendera läggningen till alla som vill prova något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar