Bakgrund

tisdag 28 februari 2012

Våren är i antågande

 Efter en helg hos mamma kom jag hem i går, denna gången med katten i släptåg. Under de dagarna jag varit borta verkar våren ha flyttat in i min trädgård. Helt underbart! Så idag tog jag med Teddy ut på inspektion av trädgården. Som den fegis han är spenderade han den mesta av tiden sittandes på min axel innan han till sist vågade sig ner på marken. Det var lite spännande att lukta på alla saker konstaterade han men för säkerhets skull höll han sig nära mig. Eftersom han är okastrerad så får han inte vara utekatt och springa fritt utan kommer bara ut i sele och koppel. Han är inte så jätte förtjust i naturen om det inte är varmt, torrt och soligt. Idag var marken deffinitivt aldeles för blöt för hans smak, men det gick en stund i alla fall.

   Vi hittade en hel hög med vårtecken i trädgården. Snödropparna håller på att slå ut, andra små lökar som skilla och krokus börjar titta upp och på de flesta buskar och träd finns det stora knoppar. I morgon ska jag städa på altanen tänkte jag. Då kan jag sitta där när solen gassar och dricka en kopp te. Jag har turen att ha altanen i ett vindskyddat läge så man kan sitta där ganska tidigt på våren så länge man har ordentligt på sig. Ostara väntar dessutom runt knuten så just nu känns det verkligen rätt att vårsolen gassar ner i trädgården.

   Under shoppingen i helgen har jag dessutom införskaffat mig tre små mini floror. Snart är det ju dags att börja promenera omkring i naturen igen och då är det alltid bra att ha med sig böcker så man vet vad man ser. De två första införskaffades på ett antikvariat och är från 1980, vilket inte gör så mycket eftersom växterna inte förändras så mycket på 30 år.

 Den första heter "Lilla Bärboken" av Eva Maehre Lauritzen, utgiven av Awe/Gebers. Den verkar inte finnas att få tag på om man inte hittar den på andra hand. Men den är verkligen värd att leta efter! Jag har läst igenom den och den går igenom de mest vanligen förekommande bärbuskarna/plantorna/träden i Sverige. Förutom att beskirva utseende och var de finns står det även om de är giftiga eller ätliga och hur de har använts genom tiderna. Jag tror att jag kommer få stor användning för denna lilla boken. Jag tycker att jag känner igen ett par av buskarna från mina promenader, men jag ska dubbelkolla när jag börjar med mina promenader igen.

 Den andra heter "Lilla Trädfloran" och är skriven av Ivar Elvers, den är från samma serie som ovanstående. Även denna boken är ett guldkorn som är värt att spana efter om man är i närheten av begagnade böcker. Denna består naturligt vis av vilda buskar och träd och precis som ovan så finns det små roliga fakta insprängda i texten. Änne en klar favorit, om inte annat så för att försöka ta reda på vad det är för träd som jag har i min trädgård...

   Den tredje boken hittade jag på bokrean och den heter "Lilla fälthanboken Flora" från Norsteds förlag, finns att köpa på Adlibris. Det är en väldigt smidig flora i litet format som kommer att underlätta när man ska leta upp örter. Vad som verkligen lockad mig att köpa den var planschen som man får med där örterna delas in efter blommans färg, det kommer att göra det mycket lättare att hitta en ört som man har hittat och vill veta namnet på.

 Den stora fördelen med alla dessa tre böcker är storleken, den största är 14x9 cm. Det är lätt att stoppa en i fickan eller i ytterfacket av ryggsäcken. De tar inte mycket plats och väger nästan ingenting. Väldigt praktiska att ha med sig i naturen. Floran har dessutom ett plastskydd omkring sig, någon har tänkt till två gånger ;). Så det är lite boktipps så här inför våren. Det finns flera böcker i båda serierna och det kommer nog att bli fler inköp av dem när jag springer på dem.

Till sist vill jag avsluta med ett par vårbilder. Två på mina älskade snödroppar, de är så efterlängtade när de kommer att deras blyga utseende kan tävla med de mest praktfulla sommarblomster. Den sista bilden kommer från en vattentunna som jag glömde att välta i höstas. Isen kan bli underbart vackra skulpturer utan någon hjälp.








1 kommentar: