Bakgrund

torsdag 2 februari 2012

Sömnlös i Solhem

Ibland har jag nätter då jag inte kan sova, det går inte vad jag än gör. Jag har provat det mesta vad gäller olika drycker och örter och musik och allt annat. Det är bara att acceptera att min kropp har sina vakna perioder. Min mamma är likadan, ibland kan hon säga när man ringar "Inatt hade ag en av mina nätter" och då vet vi båda två vad det innebär.

Idag har jag tur, imorgon (läs senare idag) har jag en "ledig" dag. Det vill säga jag ska inte vara fysiskt i skolan. Så jag kan unna mig en ordentlig sovmorgon och jag behöver inte hetsa upp mig för att jag kommer att vara lite små degig hela dagen. Värre är det de nätter man vet att man ska upp i tid på morgonen och sitta på föreläsningar hela dagen. Då gäller det att försöka undvika att få panik och börja stresstitta på klockan var fjärde minut.

Inte kan jag läsa böcker heller. Ja det skulle möjligen vara en textbok då i något trevligt ämne, men jag tvivlar att jag skulle ta till mig informationen. Tar jag mig för att läsa en skönlitterär bok, eller en bok om wicca eller magi, så kämpar jag emot sömnen. Då vill jag inte sluta läsa även om jag så behöver palla upp ögonen med tändstickor (kommer ni ihåg hur Kalle Anka brukar göra?). Det motverkar ju lite syftet, så jag försöker hålla mig borta från böcker.

Däremot är det ovanligt bra att sitta och digiscrappa har jag märkt. Att sitta och titta på bilder, former, färger och försöka kombinera allt är avslappnade men på samma gång krävs det så pass mycket koncentration att tankarna inte far iväg åt höger och vänster. Det är dessutom lätt att spara och avsluta när ögonen börjar bli tunga. Så i natt har jag varit ovanligt produktiv. Fyra alster har det blivit.

Stackars Teddy förstår sig inte riktigt på det här. Han ligger i foten på min säng och försöker sova. Ibland tittar han lite sömnigt på mig som för att undra om jag inte ska sluta att leka med datorn snart och släcka lampan. Men det finns fördelar inser även Teddy, om man vill så kan man vingla sig fram till mattes knä och lägga sig och sova där medan hon kliar en lite under hakan.

Jag hoppas alla ni där ute har en sömnigare natt så ses vi kanske senare idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar