Bakgrund

lördag 2 mars 2013

Dags för sådd


Jag ligger lite efter i sådden, hade gärna velat få ner fröna i jorden för ett par veckor sedan. Men ibland blir det inte som man planerat. Men idag tog jag mig i kragen och satte igång. Matsalsbordet täcktes med ett lakan och in åkte brickor och planteringskärl. Inte så snyggt kanske men jag har inte planerat att hålla middagsbjudning de närmaste månaderna.
SG1L3235

På brickorna har jag lagt så kallade diskunderlägg. De är gjorda i skumplast och suger åt sig fukt. Jag använder dem för att kunna vattna direkt på brickan utan att planteringskärlen ska behöva simma i vatten. Jag köpte mina på ÖB och där kostade ett tre pack 20 kr. 
Istället för krukor använder jag gamla förpackningar till tomater, vindruvor och ägg i plast. Absoluta favoriten är äggförpackningar i plast eftersom man kan se till att man får en planta i varje "grop" som ett billigt plugg system. 
SG1L3236
För att vattnet ska kunna sugas upp underifrån använder jag en korkskruv för att göra hål i botten på de små groparna. Sedan är det bara att ställa förpackningarna på brickorna, fylla på med jord och så de fröna man vill ha. Glöm inte att markera ut vilka frön du sår i vilken bytta. Man (läs jag) tror att man ska komma ihåg det, men vis av erfarenhet så ser jag alltid till att märka noga.
SG1L3237

I år har jag sått tomater, paprikor, brysselkål, tre olika sorter akleja (var av den ena jag själv har tagit fram), borstnejlikor, kummin, pepparmynta, oregano, basilika och gurkört. Det kan hända att det kommer till ett par andra också. Det är farligt den här tiden när fröhyllorna står framme och man bara måste titta lite... Jag har plats för ett par byttor till.
SG1L3238

Nu gäller det att hålla jorden fuktig och ha nerver av stål... Jag lovar att jag redan i kväll kommer att gå och titta om det har kommit upp något. Jag vet att det dröjer en vecka eller två, men jag kan inte hjälpa att gå där och titta en gång om dagen. Höjden av lycka är när första lilla grodden tittar upp. Jag undrar vilken sort som tittar upp först...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar