Bakgrund

onsdag 6 mars 2013

Inspiration till alternativ livsstil


Jag är inte som alla andra, det är något som jag och min omgivning har fått lära oss för länge sedan. Jag har alltid varit intresserad av naturen och att odla och laga mat och allt det där som inte riktigt hör det moderna samhället till. Jag har mina idéer och nu senast så var jag väldigt nyfiken på om jag inte skulle ta och skaffa lite höns. Helst av allt så skulle jag ju vilja ha en tupp med, men jag tror inte grannarna uppskattar det. 

Nåväl jag beslutade mig för att söka information och vad jag än sökte på så dök samma sida upp. Så jag började titta runt och nu, tre dagar senare, så har jag nästan läst varenda ämne. En otroligt inspirerande sida vid namn Alternativ.nu. Där finns dels en handbok som innehåller fakta om allt från djurskötsel till odling till matlagning och konservering, till annat praktisk arbete. Dessutom finns det ett forum där tipps och idéer av olika slag utbyts och där det råder trevlig stämning (vilket det inte alltid är på forum tyvärr).

Nu är jag så inspirerad att jag gott och väl skulle kunna tänka mig att skaffa en liten gård för att få rum för alla mina idéer och projekt. Men jag sansar mig lite och börjar med att lägga upp planer för att förvandla garaget till hönshus. 

Jag rekommenderar att ni kikar in där (om inte annat bara för att man lär sig något så fort man läser ett ämne). Man behöver inte alls ha som strävan att bli självförsörjande för att ha nytta av sidan. De har tex en mycket bra del om örter för de som är intresserade. Bli inspirerade och vem vet, snart kanske ni sitter där med egna drömmar om en gård ;).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar