Bakgrund

söndag 27 januari 2013

Jeanskjol med stickad kant del 1

Ibland känns det som att jag sliter ut mina jeans lite väl fort. På hösten och våren så har jag oftast jeans på mig i trädgården och då sliter man på knäna. Jag är inte så mycket för att göra jeansshorts av dem, de blir aldrig snygga enligt mig. Men så såg jag en rolig idé, att klippa jeansen till en kjol och sätta fast en stickad remsa längst ner. Ett riktigt snyggt sätt att ta till vara på avlagda jeans.

Så man behöver ett par jeans som man inte har något emot att offra, till den stickade kanten behöver man rundstickor  nr 4 (80 cm) och ca 200g garn i de färger man tycker passar. Jag valde garnet Fuga från Järbo garn eftersom det dels är mjukt men även lite slittåligt och så finns det i många färger så man kan välja vad man vill. Jag valde 2 nystan i en basfärg och sedan ett nystan vardera av två andra färger.

Börja med att klippa en rak kant utmed grenen på jeansen. Se till att inte klippa sönder fickorna bara. Det kommer att se ut så här ungefär:

SG1L3185

 

Sicksacka en bit in från den klippta kanten, gå inte precis i kanten eftersom det är snyggt om det kan fransa sig lite.

SG1L3196

 

Nu är det dags att sticka nederdelen och nu måste man räkna lite matte. För att få fram hur många maskor du ska använda för att börja sticka så mäter man omkretsen på den klippta kanten på jeansen. Sedan dividerar man den med 10 och gångra det med 21. Så säg att den klippta kanten är 50 cm så ser uträkningen ut så här:

50/10=5   5*21=105

Då ska man alltså börja med att lägga upp 105 maskor.

När man har fått fram hur många maskor man ska börja med så är det även bra att veta hur långt man ska sticka. Det här är väldigt individuellt beroende på hur lång kjol man vill ha och hur långa ben man har. Det lättaste sättet är att sätta på sig de avklippta jeansen och be någon mäta. Tänk på att man ska ha ett par cm att fästa ihop de olika delarna med. Min mamma hjälpte mig att mäta och för mig var 21 cm lagom, då slutade kjolen strax över knät på mig.

Nu kommer den roliga biten: att sticka. Det är väldigt enkelt, sticka så som du vill ha det med vilka färger du känner för, vilka sticktekniker du vill använda. Man kan variera sig i oändlighet. Jag valde att sticka rätstickning och göra ränder i olika färger men vill man så kan man använda en färg och göra ränder med olika tekniker eller så använder man olika färger och olika tekniker. Bara fantasin sätter gränser. Detta gör att detta är ett perfekt projekt för någon som vill öva olika tekniker. Det enda man ska tänka på är att var 4:e varv ska man öka men 4 maskor som är jämt utspridda över varvet. Fortsätt att sticka runt, runt tills remsan har rätt bredd. Så här såg min remsa ut:

SG1L3186

 

När man har maskat av kan man antingen virka ett par varv för att hindra kanten att rulla sig eller så gör man som jag och sätter ett snedband längst ner. Det är upp till var och en.

Vill man så kan man färga de avklippta jeansen med textilfärg, kanten ner till kan antingen matcha färgen på jeansen eller så väljer man någon helt annan färg. Som sagt, det här är ett projekt där bara fantasin sätter gränser.

Nästa gång tänkte jag visa hur jag syr på kantbandet och sedan syr fast den stickade biten med jeansdelen. Detta är ett enkelt projekt som inte tar allt för lång tid och som inte kräver någon större skicklighet varken med symaskinen eller med stickorna. Ett bra och roligt nybörjarprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar