Bakgrund

onsdag 20 juli 2011

Början

Allt har ju sin början någon stans och så även det här äventyret. En bra början tycker jag är att presentera mig och tanken med den här bloggen.

Jag heter Lina och bor mellan Hjo och Skövde i en liten söt stuga ute på landet. Jag är arkeolog men utbildar min just nu till systemvetare. Främst på grund av den enorma bristen på bra arkeologijobb. Arkeologi kommer alltid vara min stora passion och när man frågar vad jag jobbar med är min första impuls alltid att säga att jag är arkeolog. Men systemvetare är även det en väldigt bra passform för mig. Jag trivs som fisken i vattnet.

Min stuga är inte stor, runt 90 kvm. De äldsta delarna kommer från mitten av 1800-talet och är sedan till byggd och ombyggd i olika omgångar. Detta har gett stugan en väldigt charmigt utseende både utvändigt och invändigt. Takhöjden varierar från 185 till 250 cm, väggarna är sälla i räta vinklar och dörren mellan köket och vardagsrummet mäter 170 x 65 cm. Eftersom allt som ska in till vardagsrummet och badrummet måste passera igenom denna dörren sätter den begränsningar på vilken tvättmaskin man ska köpa, vilken soffa som går att få in och så vidare. Vilket är en stor del av charmen med att bo i ett äldre hus.

Till stugan hör en omkring 3000 kvm stor trädgård. Ganska lagom för mina behov och min ork. Ibland önskar jag innerligt att allt ihop vore gruslaggt, närmare bestämt vid de tillfällen som allt gräs ska klippas. Men för det mesta är jag riktigt förtjust i min trädgård.  Jag älskar verkligen att pyssla i trädgården. Fast jag är en pysselmänniska i hjärta och själ. Jag använder gärna mina händer och är kreativ. Jag arbetar med trä och papper, stickar, vikar, syr och målar. Allt där min kreativa sida får utlopp.  Men nu kom jag visst ifrån ämnet. Trädgården är indelad i två delar. De båda delarna klyvs av en liten väg som förr användes för att komma ut på vägen som leder in mot byn. Vägen har dock inte använts på ett par år förutom när det kommer så många gäster att de inte får plats att parkera på den lilla parkeringsplatsen som finns framför huset. Detta har gjort att vägen mer eller mindre är ingen växt men ändå ser man spåren av den och den kommer för alltid att dela av trädgården i den inre och den yttre delen. När vi köpte stället för ett par år sedan så var trädgården enormt försummad. Det var sent i augusti och ingen hade klippt gräset under sommaren. Träden hade inte blivit beskärda på ett antal år och körsbärsträden hade helt tagit över slänten. Rabatterna var igengrodda av ogräs och buskarna spretade åt alla håll och kanter. Inte ens nu snart fyra år senare så har vi kommit i kapp. Körsbärsträden  regerar fortfarande som envåldshärskare i sluttningarna och vissa delar av trädgården är överhopade av kirshkål.

Mycket av det jag gör både i livet och i huset och trädgården influeras av min tro. För ungefär tio år sedan hittade jag wicca, och det passade mig som handen i handsken. Sedan dess har jag studerat, praktiserat och levt med wicca. Och allt det här är vad bloggen kommer att handla om. Om mitt liv helt enkelt. Den kommer att följa årstiderna så under sommaren kan ni vänta er att hitta mycket om trädgården och syltning och saftning. Under vintern kommer den förmodligen bli mer pysselbetonad. Allt detta kommer att blandas upp med mina funderingar och iakttagelser.

Jag hoppas det här kommer att bli en rolig erfarenhet både för er och för mig, jag ser i alla fall fram emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar