Bakgrund

torsdag 21 juli 2011

Körsbär

Som jag berättade i går så har körsbärsträden helt tagit över en av slänterna som finns på tomten. Anledningen är år av försummelse, när jag flyttade in här så hade de inte blivit klippta på flera år. lika dant fick alla skott växa fritt. Tyvärr så har jag inte direkt prioriterat körsbärsträden så de har fått fortsätta växa på samma sätt. Detta har inneburit att slänten nu är full körsbärsträd i alla olika storlekar och formar. Trotts denna misshandel så bär träden troget frukt och i år har de verkligen lagt i högväxeln. Nu har jag körsbär så att jag börjar få slut på idéer vad jag ska göra med dem.

Jag är av den skolan att man ska ta till vara på det som man får av naturen. Jag gillar att sylta och safta (och att sedan äta och dricka upp det) och försöker att ta tillvara det mesta som finns i trädgården. Att låta bär förbli oanvända ger mig dåligt samvete, det är som att kasta bort en smärre förmögenhet.

Men nu har jag plockat körsbär i en vecka och det syns knappt på träden. De som sitter i toppen av träden får sitta kvar. Lite ska ju fåglar och annat smått ha och kalasa på. Nu har jag gjort körsbär i rom, körsbärssylt, körsbärssaft och fryst in 14 lådor med körsbär och så har grannarna och släkten fått. Förutom det har jag ätit spottkräm (kräm gjord på körsbär med kärnor) i parti och minut. Inte för att jag lider, jag råkar vara barnsligt förtjust i just spottkräm och min tanke är att de där 14 lådorna med körsbär ska bli till kräm i vinter. Men som sagt så börjar fantasin tryta.  Men jag antar att man inte ska klaga.

Som sagt så gillar jag körsbär. Det mesta man gör av körsbär får den där härligt djup röda färgen som för tankarna till rubiner och kungligt röda mantlar. När jag står ute under träden och plockar de röda bären kan jag nästan känna smaken av pannkakor med körsbärssylt, eller sockerkaka med romkörsbär och lätt vispad grädde. Om ett par dagar så har nog saften stått till sig så att man kan ta sig ett smakprov. Rombären dröjer det en månad innan de legat till sig. Allra smarrigast är om man kan hålla tassarna borta till december. Men man ska inte hoppas på för mycket.

Som avslut ska jag lägga upp en bunt bilder som visar mitt röda guld. Någon dag ska jag lägga in lite roliga körsbärsrecept Ha en riktigt bra dag.

[gallery]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar