Bakgrund

onsdag 27 juli 2011

Guld och gröna skogar



Dagen kom med strålande väder. Jag fick ett sug efter att gå ut i skogen och lyckades övertala mamma att följa med (hon var inte så svårflörtad). Vi tog med var sin korg i fall att. Vi åkte ut på äventyr och beslutade oss för att besöka en skog där vi inte har varit förut. Väl där delade vi på oss och gick åt var sitt håll. Jag märkte att blåbär var det dåligt om i år, men lingon blir det nog en hel del när de mognar. Jag gick och filosoferade för mig själv. Det är det jag älskar med skogen, det är lugnt och tyst och luktar tryggt. Så plötsligt fanns de där, mitt i solgasset. En matta av kantareller, gult som guld, och mitt hjärta slog ett extra slag. Min korg blev full och jag kände mig nöjd och lycklig. Jag tackade för den fina gåvan och gick för att möta min mamma.

På vägen hem stannade vi till vid en gård där det är självplock på amerikanska blåbär. Verkligen bekväma bär att plocka, stora och i lagom plockhöjd. Så det blev två behållare fulla. när vi kom hem var jag riktig nöjd med eftermiddagen. Men medaljen har en baksida. Man är ju tvungen att rensa all svamp, närmare fem liter, och den som inte äts upp i dag ska förvällas och frysas. En stor del av blåbären ska ätas till lunch i morgon men resten hamnar i frysen. I vinter kan jag ta upp en näve och stoppa ner när jag kokar mannagrynsgröt. Eller kanske blåbärsmuffins, det är gott.

[gallery]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar