Bakgrund

fredag 29 juli 2011

Teddy



Jag tänkte tillägna det här inlägget till Teddy, min älskade katt och sambo. Hans fullständiga namn är Teddy Örjan Urentino vom Ottenthal (inget dåligt namn på en katt). Var och ett av namnet har en historia. Det första, Teddy, är det namn som jag gav honom när han kom till mig. Han var då lite drygt två år och det enda jag kunde tänka på var att han såg precis ut som den Teddy björn som min morbror hade när han var liten. Så Teddy blev det. Örjan hette han innan han kom till mig. Jag vägrade att kalla honom det, det passade inte honom. Han lystrade inte heller på det namnet men han lystrar till Teddy. Urentino vom Ottenthal kommer i från hans uppfödare och det är det namnet som står på hans stamtavla.

Teddy är en Selkirk Rex, en ganska ovanlig ras här i Sverige. Så pass ovanlig att de flesta uppfödare väljer att importera i alla fall en katt. Teddy kommer från Tyskland från början och kom till Sverige när han var lite drygt ett år. Eftersom han inte trivdes i sitt nya hem så kom han till mig. Han är chokladbrun, med bärnstensfärgade ögon. Som de flesta Selkrik Rex så är han krullig. Han har medverkat i ett par utställningar och alltid fått väldigt mycket beröm av domarna.

Han är lite lustig min katt och har en hel del egenheter. Han gillar inte främmande människor, helst gömmer han sig eller smyger omkring och stirrar på dem.  Men alla som har varit i huset i mer än tio minuter räknar han som familj och då kan man sitta i knät och spinna hur mycket som helst. Ja de flesta i alla fall. Min bästa vän tog det närmare två och ett halvt år innan han kunde hälsa på. Hon var länge fiende nummer ett. Men nu verkar även hon vara någorlunda accepterad.

Teddy är lat, det finns inget bättre sätt att fördriva tiden än att ligga och sova på något av hans otaliga favorit ställen. Däribland finns; garderoben (både den där uppe och den där nere), min säng, fönstret, stolen i köket, sin korg i vardagsrummet och den absoluta favoritplatsen; mitt knä. När han sover snarkar han gärna högt och ljudligt. När han precis kommit till mig så vaknade jag en natt och var övertygad om att det fans en främmande karl som sov i min lägenhet. Det visade sig vara Teddy som låg i soffan och snarkade. Han orkar inte heller jama som andra katter. Han tittar en i ögonen och öppnar munnen, det tycker han räcker. Det är bara i absoluta nödfall som han underlåter sig att faktisk jama, som om jag råkat glömma att ge honom blötmat i tid.

Teddy är även feg. Allt som är större än en fjäril är farligt och måste undvikas så länge man inte är åtskilda av fönster glas, och även då bör man göra sig så liten som möjligt om det sitter en blåmes utanför. Även sådant som är mindre än en fjäril bör man vara vaksam mot och för säkerhets skull så jagar han inte något, inte ens uppstoppade möss. Trotts detta är hans andra stora intresse att sitta i fönstret och betrakta världen utanför. på sommaren så får han vara ute med mig i sele. Eftersom han är fertil så får han inte komma och gå som han vill. Men i höst ska det förhoppningsvis bli ändring på det.

Sist men inte minst så är Teddy en morsgris. Han vill helst sitta i mitt knä eller på min axel. Har jag varit borta ett par dagar och låtit min mamma passa honom så släpper han mig inte ur siktet ens för att gå på toaletten. Som sagt så leker han inte som andra katter, men han gillar att leka tittut. han sitter på ena sidan en vägg, precis vid dörren, och jag står på andra sidan. Så ska jag sticka fram huvudet, titta honom i ögonen och säga "tittut" och sedan dra mig tillbaka. Om jag slutar så sticker han fram huvudet och tittar mig i ögonen och öppnar munnen i hans "tysta jam" ungefär som att han säger tittut.

Det finns inget att göra åt det, jag älskar min katt. Han och jag förstår varandra och trivs i varandras sällskap. Han matchar mig perfekt, han är lika lat, kramgo och förtjust i trädgården som jag är. Dessutom är han ju den sötaste katten jag sett.

[gallery]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar