Bakgrund

fredag 22 juli 2011

Regn

I morse trotsade jag regnet och tog en runda till soptunnan, sådana saker måste skötas trotts  att det regnar. Grannen var ute med hundarna och frågade glatt om jag hade kunnat sova i natt. En underlig fråga tyckte jag men svarade glatt att jag sällan har problem med just den biten. Då berättade han att han inte hade sovit många timmar på grund av den dånande åskan. Ja där ser man tänkte jag. Jag har inte hört ett knyst, snarkat och snusat igenom allt oljud. Inte för att jag är förvånad, jag skulle kunna sova mig igenom tredje världskriget. Men ibland, som nu, så känner jag mig lite snuvad av min förmåga.

Saken är den att jag älskar ett ordentligt oväder. När regnet smattrat på plasttaket över altanen, åskan får fönsterrutorna att skalla och blixten lyser upp världen i snabba, intensiva ögonblick. Då sitter jag och myser och betraktar skådespelet med beundran. Inte för att jag saknar respekt för de krafter som släpps lösa under ovädret.  Jag hyser stor respekt för blixten, min mormors bror blev dödad av blixten för många år sedan vilket gjorde att mormor var noga med att se till att hon upplyste mig om vad som kunde hända. Men visst måste man beundra naturen som vid sådana stunder visar hur kraftfull och intensiv den är. Det blir en påminnelse om hur lite vi egentligen kan kontrollera.

Men det är inte bara åska och blixt som jag uppskattar. Jag är en regnmänniska, jag trivs när det regnar. Regn är lugnande och ro givande enligt mig. Visst kan jag ledsna om det regnar i veckor, men efter ett par dagar med sol så blir jag lika lycklig när regnet kommer igen. Dessutom finns det flera fördelar med regnet. Man slipper vattna landen, vattentunnorna fylls igen så jag slipper använda vattenslangen nästa gång jag behöver vattna, man slipper få dåligt samvete när man stannar inne och pysslar i stället för att vara ute och njuta av solen. För att stärka min förälskelse till regn ännu mer så innebär regn att man slipper den värsta värmen. Jag erkänner att jag inte är så mycket för riktigt varma dagar. En sommardag med 20-22 grader och en liten bris, det är skönt det. Men börjar det bli varmare så vissnar jag som en morot utan vatten. Jag mår helt enkelt bättre både i kropp och själ när det är lite mer rimliga temperaturer.

Man skulle kunna tro att jag vore Fisk eller Kräfta som styrs av vatten. Men sanningen är att jag är Oxe och styrs av jorden. Egentligen är jag en väldig typisk oxe; lugn, praktisk, jordad, tålmodig, envis, lat och ganska dominerande när jag lägger den sidan till. Jag tar det mesta med ro och hetsar inte upp mig i första taget, men när jag blir arg (vilket är väldigt sällan) så blir jag riktigt heligt förbannad. Men det brukar gå över lika snabbt.

Trotts detta har jag alltid varit fascinerad av vatten av alla slag. Och jag antar att jag även i fortsättningen kommer att sucka lite av lycka när jag vaknar och inser att det regnar ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar