Bakgrund

onsdag 14 december 2011

Att Skapa Sin Egen Trollformel/Ritual Del 2

Så, i förra delen kom vi fram till en hel del fakta om vad man kan använda, när man ska göra det och hur. Så nu kommer den roliga delen; att puzzla samman till en sammanhängande ritual eller trollformel. Alla har sitt eget sätt hur man vill lägga upp det. Men jag har oftast en förberedande del, en reningsdel och en del där det magiska arbetet sker. Först tar vi och skissar upp en grov bild av vad vi vill göra. Jag hade tänkt mig:

I den förberedande delen så samlar jag ihop allt material, drar min cirkel, grundar och centrerar mig. Där efter så ska ringen renas från alla energier som den bär på nu. Här tänkte jag använda mig av de fyra elementen, en standard rening som jag använder till de flesta föremål som ska renas. Sedan tänkte jag lägga ringen på en bädd av lämpliga örter, använda en formel som jag kan mässa samtidigt som jag fyller den med rätt energi. Där efter så ska det vara klart.

Nu kan vi börja arbeta med detaljerna. Jag har redan en renings ritual som jag ska använda mig av. Kortfattat går den ut på att man ber var och ett av elementen att rena föremålet och utsätter föremålet för det elementet. Till exempel så blir det "Jag ber jorden att rena denna ring" och så lägger man ringen i en skål med jord eller salt och visualiserar att ringen blir ren, sedan ber man vattnet och doppar den i vatten osv.

Nu kommer vi till att ladda ringen. Från början hade jag tänkt strö över örter och ladda den med min energi. Men jag tror jag tänker lägga i en ytterligare växel. Jag försöker få med så många av mina sinnen som möjligt i en ritual som den här, ofta är det smaken som jag missar. Så för att få med lukten så använder jag ofta örter eller rökelse, synen genom att skriva eller rita eller använda färger, känseln genom att ta i föremål och hörseln genom att recitera dikter/formler. Så om jag ska följa mitt egna råd så börjar vi med något som ger ögonen sitt. En bit papper som man river i kanterna och sedan med en röd penna skriver "inre styrka" i en cirkel utan att lyfta pennan från pappret. Sedan är det dags för näsan. I min mortel slår jag ihop en blandning av jasmin, lavendel, basilika och timjan. Varför den blandningen? Det är örter som förknippas med styrka och inre ro och som jag dessutom själv odlar och därför har i mitt förråd. När örterna är ihop stötta strör jag ut dem i cirkeln som bildas av orden. På örterna placerar jag ringen. Sedan gäller det att minnas den lilla trollformel jag ska skriva. Jag upprepar den om och om igen medan jag använder min vilja för att fylla ringen med inre styrka. När jag anser att jag är färdig så placerar jag ringen på mitt finger, viker ihop pappret med örterna innuti och antingen eldar upp det eller gräver ner det vid en korsväg.

Ritualen bör utföras på en torsdag när månen är tilltagande eller full. Nästa gång detta inträffar är 29/12. När man har kommit fram till ett möjligt datum kan det vara bra att till exempel göra en tarot läggning eller astrologisk läsning av det datumet för att se om passar. Detta steget är kanske inte så viktigt vid mindre formler, men ska du utföra stor och viktig magi så är det alltid att rekommendera.

Det var allt för denna gången. Nästa, och sista, delen kommer att handla om hur man väljer att formulera sina trollformler/dikter. Som vanligt så uppskattar jag alltid synpunkter och åsikter av alla de slag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar