Bakgrund

tisdag 20 december 2011

Böner och radband

Jag har på senaste tiden upptäckt att allt fler wiccaner och nyhedningar har börjat använda radband. Radband är i den enklaste formen ett band med pärlor på som man använder som hjälp vid böner eller meditation. Varje pärla står för en specifik bön eller för en del av en längre bön. De mer avancerade radbanden har olika sorters pärlor så att man genom att bara känna på dem vet var man är i bönen eller i meditationen.

Jag har även sett att man använder en form av radband som en minikalender där de olika pärlorna representerar årshjulet och de olika sabbaterna och esabbaterna, sedan har man ett litet avtagbart hänge som man flyttar framåt. En riktigt charmig idé. Mest känt är kanske radbanden av katolskt ursprung eller muslimskt ursprung men har även använts inom andra religioner som buddhismen och hinduismen.

Jag har aldrig använt mig av någon fast bön, så att säga, som wiccan. Mina böner är ofta spontana och kommer just i den stunden. Men ibland har jag saknat att ha böner som kommer som flytande vatten när man behöver dem. Jag kan fortfarande recitera Fader vår som jag lärde mig i lågstadiet. Så jag började titta runt på lite olika böner. Jag såg att Ceriadwen var inne på samma tankespår och hade ett par vackra böner på sin blogg. Speciellt gillade jag den keltiska bönen. Jag hittade även en omgjord version av den kristna bönen som på svenska börjar: Herren är min herde, mig skall inget fattas. En mycket vacker bön som även är omgjord till en underbart vacker psalm. Nåja eftersom jag gillade den kristna versionen så blev jag väldigt glad över att jag verkligen gillade den omgjorda versionen. På engelska ser den ut så här:
The earth is my mother,

I shall not want.

Her hand brings forth green pastures.

She tarries within the still waters.

She leads me in fields of frutfullness

for my glory.

Yea, as I walk through the summer of life unto death,

I will not be afraid.

For you are whit me.

You prepare a harvest before me,

and bless my house whit children.

You fill me whit milk and honey,

my cup overflows.

Surely, goodness and beauty will nurture me

all the days of my life,

and I will become part of the earth forever.

Riktigt vacker, och den har dessutom behållit den ursprungliga känslan.

Så jag rotade igenom mitt förråd av pärlor och gjorde mig ett litet radband som ska hjälpa mig att lära in den här bönen, en pärla för varje satts. Det blev stora bruna pärlor med små gröna mellan. Foto kommer när min kamera väljer att samarbeta igen.

Jag gjorde även ett försök att översätta  bönen till svenska. Jag är inte helt nöjd men jag lägger upp den i alla fall så kan ni komma med tipps på förbättringar.
Jorden är min moder,

mig skall inget fattas.

Hennes hand frambringar de gröna ängarna.

Hon vilar i de stilla vattnen.

Hon leder mig på överflödens ängar,

för min ära.

Även när jag vandrar genom livets sommar mot döden,

skall jag inte vara rädd.

För du är med mig.

Du bereder skörden framför mig

och välsignar mitt hem med barn.

Du fyller mig med mjölk och honung,

min bägare flödar över.

Säkerligen kommer glädje och skönhet att vårda mig,

alla dagar av mitt liv.

Och jag kommer i all evighet bli en del av jorden.

Jag har faktiskt gjort annat idag. Jag har hunnit med en tur in till stan, handlat all julmat och stuvat in den här hemma (jisses vilket jobb att hitta plats åt all mat) och eftersom det äntligen har kommit snö så avslutades den jobbiga delen med snöskottning.

Men jag har även dekorerat om mitt altare inför Yule. Jag gjorde en riktigt vacker krans av granris, men det tänkte jag skriva mer om i morgon. Jag hoppas ni får en riktigt bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar