Bakgrund

onsdag 14 december 2011

Trettonde aspekten: Vilka är några av de häxböcker som påverkat dig?

Det här är en klurig fråga. Man hinner beta sig igenom ett par böcker på tio år, speciellt om man som jag är något av en bokmal.

Den första boken som jag läste om wicca var En wiccas handbok av Jennifer Hunter. Jag ser att den inte längre finns att köpa hos adlibris eller bokus så jag antar att den inte trycks längre. Men på den tiden när jag började läsa om wicca (nu lät jag som en gammal stofil) så var det en av väldigt få böcker som fanns på svenska. Den var väldigt populär bland de som var nyfikna på wicca. Jag måste säga att den var väldigt intressant när jag läste den och den gjorde mig definitivt nyfiken på wicca. Men i efterskott så inser jag att det inte är en optimal bok då den är ganska bristfällig i många hänseenden. Nu är det flera år sedan jag läste den, men den står i bokhyllan av sentimentala skäl.

Den andra boken jag la mina händer på var Scott Cunninghams Wicca A Guide for the Solitary Practitioner . Jag tror att den nu för tiden till och med finns översatt till svenska (ungdomar nu för tiden har det alldeles för enkelt ;) ). Det är definitivt en bok jag rekommenderar för nybörjare. Rent generellt så är Cunninghams böcker lätt lästa och innehåller få fakta fel.

En annan väldigt bra nybörjar bok (enligt mig) Wicca & Witchcraft for Dummies av Diane Smith. Jag är ett stort fan av "for Dummies" serien, jag har läst böcker i en rad olika ämnen och det är sällan de gör en besvikna. Så även denna som tar upp lite om det mesta. Det är inte någon bok för de som vill göra en djupdykning i ämnet men det finns andra böcker för det.

En bok som jag gillar och som jag gillar är Deborah Lipps och Isaac Bonewits' The Study of Witchcraft: A Guidebook to Advanced Wicca. Inget man läser på två timmar direkt. Snarare så får man ta små tuggor i taget eftersom den, i alla fall för mig, väckte tankar och funderingar som maler runt i huvudet. Detta är till skillnad från de andra böckerna något för den som redan har ett bra grepp om vad wicca är och om var man själv står. Men jag rekommenderar den verkligen till någon som känner att de står och stampar och inte kommer framåt i sitt utövande. För även om jag inte håller med om allt som de skriver om så väcker den som sagt tankar. Den är bra gymnastik för hjärnan.

Det är de böcker som jag kommer på bara så där. Sedan finns det en hel hög med böcker om örtlära och astrologi och runor som jag är väldigt förtjust i men som kanske inte passar in just under "häxböcker".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar