Bakgrund

tisdag 27 december 2011

Naturlig skönhet

Vi är många som ger naturen en liten hjälpande hand när det kommer till vårt utseende. Idag finns det massor av produkter som inte skadar miljön och som inte testas på djur men som ändå är lätta och bra att använda. Som nyhedning är det viktigt för mig att göra så lite åverkan på naturen som möjligt, samtidigt vill man ju se trevlig och vacker ut.

Bland allt annat roligt jag har för mig för att åtminstone bli presentabel är att färga håret. Jag hörde nog en hel kör som drog efter andan där ;). Jag vet inte hur många gånger man får höra hur skadligt det är för naturen att färga håret, allra helst om man gör det hemma. Alla de där kemikalierna som åker rakt ut i avloppet.

Jag kan lugna alla med att det inte är det minsta farligt att färga håret, om man väljer rätt preparat så kommer det inte skada naturen alls. Jag använder mig av henna för att färga mitt hår. Henna är en buske vars blad man plockar och torkar och mal till ett pulver. Detta pulver färgar hud, hår och även textilier och skinn i en röd brun färg. I håret blir henna rött, riktigt rött. Men vill man nu inte ha rött hår så går det att använda till exempel indigo, som ger svart färg, eller en kombination av olika örter som ger olika bruna nyanser.

Själv använder jag en kombination av henna, gurkmeja och vitvinsvinäger som ger en lite ljusare röd färg. Fast jag ska erkänna att ju längre tid jag har haft mitt röda hår desto modigare har jag blivit. I början använde jag en mycket ljus röd färg, men nu har jag snart nästan inte i någon gurkmeja alls...

Det finns stora fördelar med att använda naturliga hårfärger, förutom miljöaspekten. Dels så skadar de inte håret utan tvärt om så brukar de stärka håret och göra det starkare. Jag ska säga att jag själv har märkt en enorm skillnad på min hårkvalité sedan jag började med henna. Jag behöver inte göra inpackningar längre och mitt hår är inte lika trassligt och svårt att reda ut. Jag har färgat med henna i nästan två år nu. Dessutom blir det naturliga slingor i håret när man använder naturliga färgämnen. Eller snarare så ska jag säga att färgen lägger sig som ett något transparant lager över varje hårstrå. Vi har naturligt hårstrån som är mörkare och andra som är ljusare och detta reflekteras genom lagret av färg. Så även om färgen täcker alla hårstrån så blir det inte någon "färghjälm" och man får ett naturligt resultat. Henna täcker alla typer av hår, även grått, men med olika resultat. Har man mörkt hår så blir färgen mörkare och har man ljust hår (som jag) får man en klarare färg.

Det är klart att det finns en sida som inte är lika bra. Dels tar det lite tid. Blandningen ska helst stå och dra över natten och sedan ska den sitta på huvudet i minst två timmar. Dessutom så luktar henna lite som hö och när man gör blandningen så luktar det blött hö. Doften sitter kvar i håret en dag eller två. Dessutom så måste färgen "mogna", det vill säga den färgen du har när du precis färgat håret är inte den färgen det blir. Under två till tre dagar så mognar färgen och blir djupare. Så jag brukar säga med tanke på färgen och doften så ska man alltid henna håret minst fyra dagar innan det stora kalaset ;).

Men för mig överväger fördelarna naktdelarna. Dessutom är det relativt billigt. En 100g förpackning henna kostar omkring 60-70 kronor och det räcker till tre rotfärgningar för mig och jag behöver färga rötterna ungefär var 4-6 vecka. Eftersom man gör färgsmeten själv så kan man spara resterande pulver till nästa gång. Man slipper slänga hälften för att man inte kan spara det.

Så hur går det till? Så här gör jag när jag ska färga håret:

Dag 1: På kvällen tar jag fram en plastskål, en plastsked (plast eftersom henna kan färga trä och metall kan få hennan att reagera kemiskt) , henna pulver, gurkmeja, vitvins vinäger och riktigt varmt vatten. Jag häller upp en hög med henna i skålen (ca 33g), kryddar med en msk gurkmeja och en halv dl vitvins vinäger. Sedan spär jag ut med varmt vatten och rör om tills blandningen blir som lös yoghurt. Jag täcker över bunken med plastfolie och ställer undan den.

Dag 2: Jag ser till att jag slipper göra något på minst tre timmar. Sedan tar jag fram bunken, späder ut blandningen med varmt vatten så att den får samma konsistens som kvällen före. Där efter plockar jag fram ett par plasthandskar, en gammal handduk, en gammal t-shirt, plastfolie, plastkam, vaselin, balsam och bomull. Efter som jag bara färgar mina rötter nu för tiden så ställer jag mig framför spegeln och så börjar första steget av en ytterligt underlig ritual. Det första jag gör är att kleta vaselin runt hårfästet och på öronen. Vaselinet gör att om jag råkar komma lite utanför så slipper jag gå runt med oranga fläckar i ansiktet. Sedan benar jag upp håret, börjar vid ena örat. Tar på plasthandskarna och kletar ut henna blandningen på rötterna. Hennablandningen ser nu ut som lera och luktar blött hö, det känns underligt att kleta det i håret. Jag arbetar mig igenom hela håret till jag har leran i hela huvudet. Nu kommer en liten specialare. Jag tar ordentligt med balsam i händerna och smetar in resten av håret (det som inte har henna på sig) med balsamet och kletar upp det på huvudet. Ungefär var tredje gång tar jag i en liten klick henna (ungefär en msk) i balsamet för extra glans. När allt hår är inkletat och upplagt på huvudet tar jag av plasthandskarna och tar fram plastfoliet. Nu kommer en mycket underlig del i ritualen. Jag virar in hela huvudet i plastfolie (det känns mysko) och fäster det så att det bildas en mössa. Ta bomullen (eller lite toapapper) och lägg i nacken och fäst med lite mer  folie. Detta hindrar hennan från att rinna ner för ryggen. Där efter virar man handuken som en turban på huvudet och ställer klockan på minst två timmar. Nu gäller det att hitta på något att göra i två timmar som undviker direktkontakt med andra människor efter som man ser väldigt konstig ut med plastmössa och handduksturban samt vaselin i ansiktet.

När de två timmarna är till ända kommer den sista mysko upplevelsen för dagen: Att tvätta bort allt. Så in hoppar man i duschen, tar av sig turban och mössa och vrider på vattnet och helt plötsligt står man i ett vattenfall av lera. Vattnet är brunrött och hela hårbotten är full av vad som känns som grus. Nu gäller det att skölja bort all överflödig henna. Skölj, skölj och skölj igen. När du är färdig så skölj igenom två gånger till. Ta sedan och tvätta igenom håret med schampo. Sedna är det bara att titta sig i spegeln, men bli inte chockad av den lysande färgen, den kommer lägga sig om ett par dagar och bli djupare.

Alla borde uppleva en henna färgning i alla fall en gång i livet. man känner sig som ett barn som har lekt lerkrig. Det är nyttigt för själen och barnsligt kul.

Mina tipps för en lyckad färgning med henna:

-Använd bara henna av toppkvalite, ren henna (ofta även märk "henna för kroppsmålning eller tatuering") inga kemiska tillsatser.

-Innan du färgar håret första gången så samla ihop lite hår från hårborsten och gör ett par provtesar, exprimentara med olika blandningar.

-Läs på om hur du får just den färgen du vill ha, en bra sida är Helens henna som dessutom har vettiga priser.

-Använda bara plastredskap.

-Låt det ta tid, det blir bäst då.

Jag hoppas ni blir nyfikna och vill prova, ni kommer inte att ångra er det lovar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar