Bakgrund

torsdag 15 december 2011

Att Skapa Sin Egen Trollformel/Ritual Del 3

Dags för tredje och sista delen. Nu ska vi titta lite på hur man kan sätta ihop en bra text, en formel, för att använda i sin magi.

I den längre versionen av Wicca redet står det att läsa:
To bind the spell every time let the spell be spake in rhyme.

Det vill säga, för att ge formeln kraft ska den läsas i rim. Det låter kanske som ett konstigt råd, kanske man tänker på de små rimmade dikterna man skrev i lågstadiet och har svårt att föreställa sig hur de skulle passa in i magin. Men rådet är sunt då det handlar om att göra texten enkel att minnas och lätt att säga. Kom ihåg att under tiden du läser texten om och om igen ska du samtidigt samla din kraft, rikta den och hålla den fokuserad på ditt mål. Texten är ett verktyg som ska hjälpa dig att koncentrera dig på målet. Men om texten är för komplicerad eller för svårläst så kommer den att ta koncentration från målet i stället för att hjälpa dig.

Detta är varför det är en fördel att ha texter som rimmar. Rimmade texter flyter ofta bättre över tungan än texter som inte är rimmade. Dessutom undviker man svåra ord när man skriver i rim, försök själv hitta bra rim ord till "oemotståndlig" eller "begärlig". En sista fördel när man rimmar en text är att den sällan blir lång. Efter ett tag finns det inte fler bra ord att rimma med helt enkelt. Det gör att texterna automatiskt blir korta och lättare att komma ihåg.

Om du inte vill rimma så se i alla fall till att få ett bra flöde i texten. Läs den högt för dig själv och om du stakar dig på samma ställe mer än två gånger så ändra på den delen av texten. Följ dessutom de grundregler som man får på köpet med rim: undvik svåra, krångliga och långa ord och håll texten kort.

Det är även viktigt att tänka på meningen med texten, målet med magin. Du kan skriva en vacker text om hur röda rosorna är utanför ditt fönster men om du vill locka till dig pengar så är rosorna relativt oviktiga (om du inte vill skaffa pengarna genom att börja odla rosor).

Ett bra sätt att komma igång är att titta runt på färdiga formler som finns i böcker och på nätet. Läs dem, känn på dem och hitta vad som gör att de är bra/dåliga. Få en känsla för vilken typ av texter du föredrar. Men här kommer ett varningens ord som jag redan tog upp i inlägget om hur man får magi att fungera. Det finns mäktiga texter där ute som ser och låter imponerande. Men lockas inte av det om du inte förstår texten till fullo, inte talar det språket eller inte kan uttala den utan att staka dig. En sådan text stjälper mer än den hjälper. Vi kan ta ett exempel, i det gamla Egypten fanns en formel för att välsigna och hedra någon som dött. Det är en ganska standardiserad text  med ganska få variationer. På koptiska lyder den: Hetep di nesu Osiris peret cheru hequet cha te cha en ka en imach Lasse maa cheru.

Det första problemet är att ytterst få kan säga vad texten betyder. Läser man noga ser man två namn, Osiris och Lasse. Men de flesta skulle fastna där. Därför bör man inte använda en sådan text även om man kanske läser att den är till för att hedra någon som är död. Du vet inte exakt vad texten säger och vet därför inte vad du skickar din energi mot. Typiskt problem som man kan få med en sådan här text kan illustreras av filmen Göta Kanal 2 där den utländska konkurenten luras att tro att "skit på dig" betyder "ha en bra dag". Naturligtvis blir folk inte direkt glada när han sedan går omkring och säger "skit på dig" till alla.

Det andra problemet med texten är att den är svår att uttala och att minnas. Att uttala ord på främmande språk är alltid krångligt eftersom man sällan vet hur en speciell kombination av bokstäver ska uttalas. Detta är vanligt när man hör någon som precis lärt sig svenska uttala vissa ord. Det är helt enkelt inte säkert att du uttalar ordet rätt och därför kanske det får en helt annan innebörd än den du är ute efter.

Så varför inte bara  översätta det till svenska? Då slipper man alla ovanstående problem. Det är sant, men då kommer man i stället till problemet att texten blir klumpig och inte alls låter lika vacker och pompös. En översättning av texten skull på svenska se ut ungefär: Ett offer som kungen ger till Osiris så att han må ge ett invokationsoffer bestående av tusen bröd och öl till den ärades ka, Lasse den rättfärdige.

Försök minnas den härvan och säga den högt medan du samlar din kraft och koncentrerar den på ditt mål. Det hela vore mycket enklare om man i stället skrev sin egen lilla text. Om man räknar ihop tiden det skulle ta att hitta ovanstående text, översätta den och göra den någorlunda lättläst så skulle du säkert hinna skriva fem egna hyfsade texter under tiden.

Det finns dock de som menar att en gammal, väl använd, formel har mer styrka i sig än en som man själv skapar. De menar att energi lagras i orden och att det därför är lättare att få ett bra resultat av en sådan text. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Jag har själv inte sett bevis på att det skulle vara sant. Jag har använt både egna och andras formler och jag tycker de ger ungefär samma resultat. Den stora fördelen med att skriva sin egen är att den kommer att ligga rätt i din mun, den är skapad för att passa just dig. Vi är ju alla olika och har olika lätt för olika saker. Kom bara ihåg att orden är till för att hjälpa dig, för att få din tanke att fokusera på målet.

Så var det dags att visa min lilla text som jag skrivit ihop för min ring. Den kom ganska snabbt när jag väl satte mig ner med penna och papper. Ibland är det svårare att hitta rätt ord och ibland är det enklare.
Min ring i ringen med styrka jag fyller.

Min ring i ringen med ro jag fyller.

Min ring i ringen med min kraft jag fyller.

Lätt, enkel och smidig. Den behöver inte vara mer komplicerad, den får fram det jag vill fokusera på: att fylla min ring med kraft och styrka. Orden "min ring i ringen" syftar på att min ring kommer att ligga innesluten i ringen av ord som jag skrev om förra gången. Det gör att man omedvetet kommer att fokusera på rätt ring. Hade jag bara sagt till exempel "min ring med styrka jag fyller" så hade jag kunnat syfta på vilken som helst av de ringar jag äger. Nu specificerar jag vilken ring det gäller samtidigt som jag undviker långa utläggningar om hur den ser ut och så vidare. Allt för att göra målet tydligt.

Det var allt för mig om detta ämnet. Jag hoppas det varit trevlig och nyttig läsning. Som alltid är ni varmt välkomna med synpunkter och åsikter.  Ha en riktigt bra kväll!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar