Bakgrund

tisdag 20 december 2011

Yule pyntning

Yule närmar sig med stormsteg. På torsdag är det dags. Idag har jag städat huset och börjat pynta. Efter Samhain så är Yule min favorit högtid på året. Jag är i själva verket svagare för de högtider som sammanfaller med solens cykler snarare än de andra (om man bortser från Samhain då). Men Yule slår som sagt de flesta. Jag tror att jag gillar bilden av ljuset som segrar över mörkret, på nytt födelsen. På något sätt så symboliserar det min egen personliga livsåskådning på sätt och vis. Jag tror att vi alla går igenom mörka perioder, perioder då vi kämpar för att hålla fast vid de små bitarna av ljus vi har. Men jag tror också att vi alla har möjligheten att ta oss igenom mörkret och att sakta men säkert fylla våra liv med mer ljus. Det är det som Yule står för för mig, våran egen inbyggda förmåga att fatta beslut som kan vända våra liv. Det kan vara de små besluten som att besluta sig att äta sundare eller börja ta en daglig promenad, eller så är det de stora besluten som att säga upp sig från ett arbete som får dig att må dåligt eller göra slut med en partner som inte gör dig lycklig. Varje dag tar vi beslut i vårt liv, stor som små. Enligt mig så är det därför viktigt att bli så pass självmedveten så att man ser till att fatta beslut som ser till att föra in mer ljus i sitt liv. Vi borde alla sträva efter mer ljus. Vi kommer aldrig kunna utesluta mörkret helt, varför skulle vi vilja? Utan mörker så kommer vi inte att uppskatta ljuset. Men vi kan varje dag fatta beslut som innebär att mörkret inte tar över våra liv. Så när vi på Yule firar att Guden åter föds, att solen åter kommer in och kämpar tillbaka mörkret, så borde vi fira och glädjas åt de samma egenskaperna i oss själva.

Oj, nu blev jag en smula filosofisk... Jag som bara skulle berätta om lite Yule pynt och pyssel. Nåja tillbaka till ämnet. Jag har alltså pyntat, jag älskar att pynta för då får jag en bra ursäkt för pyssel. Till största delen ser mitt hem ut som vilket svenska julhem som helst. Men naturligtvis finns det massor av symboler inbakade som de flesta skulle missa. Jag tycker det är kul att runt jul så är det en av de få tidpunkterna på året då jag kan ha vissa av mina wicca symboler framme helt synligt och väldigt få reagerar på det.

Det första jag dekorerade om var mitt altare. Jag samlade in alla de torkade löven och lade i en tidningsstrut (allt sådant bränner jag när det tas bort från altaret). Sedan tog jag bort duken som jag använder till skördefester och la på en röd i stället. Kitteln fylldes med granris som jag hämtade från granen på tomten. Jag gillar bara den granen en gång om året och det är när jag behöver granris till Yule. Där efter ställdes mina gudastatyer på plats och alla symboler för de olika elementen. Sedan tog jag resten av granriset och gjorde en krans. Jag hade tänkt visa hur man gör. Min kamera strejkar för tillfället så ni får nöja er med mina fina handritade bilder..


Först skaffar man sig en hög med granris, har man ingen egen gran så finns det att köpa hos blomster affärer eller där man köper julgranar. Man behöver dessutom någon form av snöre, jag använder grönt trädgårdssnöre, och dekorationsband. Dela sönder granarna i mindre beståndsdelar som de två första bildrena visar. Ta sedan en granbit och lägg omlott med en annan, fäst snöret och snurra det runt så att du fäster delarna vid varandra. När den ena granbiten tar slut lägger du till en ny och fortsätter vira snöret runt, runt. Till slut får du en lång och ganska ginglig girland, använd ungefär två tredjedelar av granbitarna. Ta girlanden och gör en dubbel krans, det vill säga du virar den två gånger så den blir dubbelt så tjock. Ta nu resterade granbitar och fortsätt att fylla ut kransen samtidigt som du virar snöret runt, runt. När du gjort ett varv kommer du ha en tjock och fin krans. Fäst snöret och dekorera med dekorationsband och eventuellt andra dekorationer.


Kransen kan man sedan hänga på dörren eller på väggen. Eller så gör man som jag, jag lägger den på altaret så att den blir en cirkel. Runt cirkel placerar jag ut symbolerna för de fyra elementen och i mitten lägger jag en apelsin som jag har dekorerat med nejlikor som symbol för solen. I år dekorerade jag apelsinen med symboler för guden, gudinnan, solen och månen. Så nu luktar hela mitt sovrum av granris, apelsin och nejlika. Det är verkligen dofter som för mig påminner om barndomens jular.


Nere i köket kommer det att hängas upp en till apelsin i taket, symboliken är slående måste jag säga. Granen har jag inte plats med i huset men den står så fint på altanen med ljusen tända. Alla rummen är fyllda med röda ljus och på torsdag kommer det att brinna ljus i hela huset. I år blir det inget stort, cermoniellt firande eftersom vi kommer ha gäster i huset som inte firar Yule. Men jag firar på mitt sätt genom att baka in mina Yule traditioner i dagen.


Till exempel så kommer  jag att bjuda mina gäster på min Yule kaka, fast den kommer att gå under sitt mer ordinära namn: Fruktkaka. Jag har gjort den här kakan til Yule i snart sex år och jag ser fram emot den varje år. Mitt recept:


Yule kaka


2 dl torkade aprikoser
2 dl torkade katrinplommon
0,5 dl russin
whisky
2 dl valnötter
1,5 dl mörk hackad choklad
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
250 gram smör
2,5 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
4 st ägg

Sätt ugnen på 150 grader, smöra och bröa en form. Hacka frukten och lägg den i blöt i whiskyn i en timme (vill du inte använda whisky så kan du använda tex svartvinbärssaft som du gör lite extra stark). Hacka chokladen och valnötterna grovt och bland med frukt, mjöl och bakpulver i en bunke. Rör socker, smör, vaniljsocker och salt mjukt i en separat bunke och blanda sedan ner ett ägg åt gången, se till att äggen är ordentligt uppblandade innan du tar i det nästa. blanda ner mjölblandningen i äggblandningen. Häll upp i formen och grädda i ca en timme. Kakan blir godare om den får stå ett par dagar. Servera med lätt vispad grädde.

Det kommer även bjudas på glöggat vin, pepparkakor och lussekatter och till middag blir det hemmagjord grynkorv. Till kvällsmyset blir det nötter, äpplen och apelsiner. Så man kan fira Yule utan att göra en allt för stor sak av det. Jag vet att det finns många praktiserande wiccaner som bor med sina föräldrar eller som bor ihop med en partner som inte är wiccan. Jag vill bara att man ska veta att man kan föra in symboler som är viktiga för dig utan att det behöver påverka de andra i hushållet. Man behöver inte alltid fira med buller och brak och genom att deklarera för hela världen vad man gör. Symboler och ritualer är precis lika meningsfulla även om det bara är du som är medveten om dem.

Det var allt för mig för i kväll. Jag hoppas ni får en bra morgon dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar