Bakgrund

måndag 22 oktober 2012

Nytt projekt: Västgöta Broderi

Hösten och vintern är för mig pysseltiden på året. Man kan med gott samvete sitta inne och pyssla utan att känna att trädgården lockar. Så nu när trädgården har gjort sitt för i år, ja nästan i alla fall, så blev jag pyssel sugen. Jag tog och gick igenom alla mina mönster tidningar och böcker i jakt på något kul att sysselsätta mig med. Jag har samlat på mig en hel del får jag säga och när mamma flyttade till en mindre lägenhet så fick jag en hög utav henne som innehöll både mönster från henne och från mormor. I den här högen låg ett häfte som minst sagt fascinerade mig. "Västgöra Broderier i rött och blått" skrivet av Lisa Melén 1984 och utgivet av Lidköpings Hantverks och Sjöfartsmuseum.

I häftet finns det samlat de mest vackra mönster, spännande historia och en massa med annat matnyttigt om dessa broderier. Nyfiken blev jag och vände mig därför till internet för att få reda på mer. Gissa om jag blev förvånad när jag inte hittade en enda sida om ämnet. Jag ringde upp min den lokala byggdeföreningen som gav min tipps om en trevlig dam jag kunde ringa. Jag pratade med damen i fråga (som verkligen var väldigt trevlig och mycket kunnig i ämnet) hon berättade att många av dessa lokala sömnadsmönster höll på att försvinna eftersom det inte fanns intresse för dem. Hon berättade att det fanns vissa som tex dalamönster och samemönster som fortfarande var levande men att flera andra höll på att glömmas bort helt och hållet. Förr i tiden, när slöjd precis hade blivit obligatoriskt i alla skolor, så fick alla flickor lära sig dessa mönster (på den tiden gick flickor i syslöjd och pojkar i träslöjd) men nu för tiden så lär man sig annat på syslöjden.

Efter det samtalet så beslutade jag mig för att göra något åt det här. Jag kanske inte kan införa det i syslöjden direkt men jag kan dra mitt strå till stacken. Så härmed förklarar jag projektet Västgöta Broderi inlett. Jag kommer i en serie av inlägg prata lite om västgöta broderi, dela med mig av mönster och visa hur man syr de olika stygnen. Jag har redan satt igång och brodera en humlekudde och måste säga att det är otroligt roligt och inspirerade sömnadssätt.

Så jag tänkte börja med lite historia och fakta om väsgöta broderi. Min främsta källa är häftet som jag nämnde här ovan.

Landskapssömmar (eller landskapsbroderier) är helt enkelt broderier där mönstren visar lokal utprägling, det vill säga att man kan se tydliga skillnader i mönstren mellan olika delar av landet. Begreppet myntades i slutet av 1800-talet då hemslöjdsrörelsen som drog över landet lade märke till de lokala variationerna i broderiet. När så den obligatoriska syslöjden infördes på 1920-talet så ingick häftet "Svenska Allmogemotiv" i kursliteraturen.

Väsgöta broderiet sys traditionellt på vit linne eller bomullsväv med bomullsgarn i rött och blått. Man använde broderierna till att pryda allt från findukar till förkläden och handdukar. De vanligaste mönstren består av hjärtan, blommor, korgar, fåglar, runda former och sicksack söm. Västgöta broderiet har, ganska naturligt, mycket gemensamt med hallands broderi. Detta eftersom de två länen hade ett stort utbyta av ideer och människor flyttade fram och tillbaka mellan de båda områdena.

Som sagt så utfördes de flesta broderier i indigo blått och turkiskt rött. Garnet fick man från knallar som reste runt och de i sin tur fick det från Levantens färgeri i Partille. I början av 1900-talet kom pärlgarnet som var glansigt och därför blev populärt. Något senare introducerades även moulinergarnet som dels var flertrådigt så man kunde dela på det och dels färgades så att det blev skiftningar i broderiet.

Mönstren fick man till en början genom att rita egna eller byta mellan sig. Längre fram publicerades det mönsterböcker men allra populärast blev det att rita av mönster ur Allers mönstertidning. När det kom till äldre mönster kopierade man färdigsydda arbeten genom att lägga smörpapper ovanpå dem och gnida med hjälp av en sked med smör på. På så sätt kunde man med hjälp av kalkerväv överföra mönstret. Dessa mönster blev sällan detaljerade och man fick därför arbeta mycket utifrån minne och smak. Därför ändrades mönstren hela tiden.

Det var allt för denna gången. Nästa gång tänkte jag att jag skulle lägga upp ett eller två lite enklare mönster och visa hur man syr stygnen. Ha en trevlig höstdag och dela gärna det här inlägget med fler pyssel entusiaster :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar