Bakgrund

måndag 29 oktober 2012

Höstpyssel

 

 

 

 

Ja nu har jag varit igång och pysslat igen. Denna gången blev det en skål/ljushållare som jag gjorde av garnrester, löv och en blandning av mjöl, vatten och socker. Så här blev det:


 

Först så ska man göra limmet som håller ihop allt. Man kan använda tapetklister om man har en skvätt över där hemma. Annars så gör man så här:

Ta en stor kastrull och sätt 2 dl vatten att koka. Under tiden som det kokar upp så vispar man ihop 1 dl mjöl med ytterligare 2 dl vatten (kallt). När vattnet i kastrullen kokar så vispar man ner mjölvällingen i det kokande vattnet och rör om tills det att det kokar igen. Ta kastrullen från värmen och vispa ner 2 msk socker. Nu ska blandningen svalna och du kommer att märka att den blir tjockare och mer "geggig" ju svalare den blir.

Under tiden geggan svalnar kan man förbereda resten.



 

Man behöver en skål för att forma efter och en bricka att ha formen på. Klä både formen och brickan med plastfolie och smörj även in formen med lite olja innan du sätter på plastfoliet så lossar det lättere. När amn väljer form så tänk på att man ska kunna ta av skålen av den så om den är klotformad, så att öppningen är mindre än mitten, så kan man få problem. Sedan behöver man något att klä formen med. Jag använde garnrester och löv men man kan även använda papper, blommor och tyg. Välj material och färger efter tycke och smak. Tänk på att färgerna kan ändras något efter det att de blötläggs i geggan.

Nu när geggan är kall och du har förbrett allt så kommer vi til ldet roliga: gegga i geggan :). Materialet ska ner i geggan och blötläggas.



 

Vill man så kan man använda plasthandskar, men jag tycker bara de är i vägen. Det är ju inget farligt i gegan så det är bara att köra ner händerna. Om du använder garn så var noga så att du inte trasslar ihop det för mycket när du lägger ner det. Att stå och försöka trassla upp knutar i halt garn var inte det lättaste upptäckte jag....

Nu är det till att börja klä formen. Jag började med att göra botten tät med hjälp av garnet.



 

Se till att krama ur/ta bort en del av geggan. Garnet ska vara kletigt men inte droppande. Fortsätt att arbeta runt formen.

Jag tränkte löven i geggan och smetade ut dem längst upp.



Garnet fick bilda en fot och fram till löven så virade jag garnet tätt.



Ovanpå löven så virade jag garnet mer oregelbundet och lät det bli luckor så att man kan se löven igenom.

När allt är klart så kan du ta lite gegga på fingrarna och se till så att allt "sitter ihop" genom att försiktigt kleta lite gegga. Det ska inte vara en täckande hinna, men allt ska vara fuktigt.

Nu ska det torka, det tar ett par dagar om man använder garn och tyg. Man kommer att känna när den är torr och stabil. Då är det dags att lossa den från formen. Börja med att lossa både skålen och plastfoliet och sedan skala av plastfoliet. Det är lättare än att försöka ta bårt bara skålen.

Om det blir lite rester av den torkade geggan så kan man försiktigt pilla bort dem eller använda en liten nagelfil. Och så har du sedan en skål:



 



 

Den stora fördelen med det här är att om man väljer att göra den i bara löv till exempel så är den helt nedbrytningsbar, inga gifter ingenting. Så jag funderar på att göra en liten skål eller en liten boll i bara löv som jag kan använda att lägga offergåvor i, till exempel lite bröd doppat i vin. Sedan kan man lägga dem i en lund eller vid en källa utan att behöva ha dåligt samvete.

När jag nu hade fixat en sådan fin skål så tog jag och dekorerade mitt altare inför Samhain. Jag ska visserligen vara utomhus i år men jag vill ändå dekorera mitt permanenta altare.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar