Bakgrund

lördag 13 oktober 2012

Tips och trixs

Jag känner att det inte har varit så mycket wicca här på senaste tiden, i alla fall inte rent ut. Å andra sidan så allt det jag gör när jag bakar, lagar mat och syltar och saftar, bottnar i hur jag ser på livet, vilket i sin tur bottnar i min tro. Men det är ju meningen att det här ska vara en magiblogg också så jag få ta mig i kragen lite på den fronten.

Därför tänkte jag dela med mig av lite tips och trixs  för vardagsmagi, sådant man kan göra i förbifarten utan stora ritualer. För jag tycker att magin är en så pass stor del av mitt liv att jag vill väva in den i mitt liv. Magi behöver inte vara stor och utföras med pompa och ståt. Magi kan vara precis lika effektiv när den utförs på en mindre skala. Så ett par små tips från mig.

På resande fot

När man ska resa någonstans och tar med sig resväska så är det vanligt att man knyter ett band i handtaget för att man ska hålla koll på vilken av alla väskor som är ens egen. Passa på att använda bandet till mer än bara prydnad. Utöva lite knutmagi. Ta ett gult band, det gula symboliserar en säker hemkomst (det är inte för inte som det är tradition att hänga upp gula band när soldater åker ut i krig) och knyt det i resväskan med nio knutar. Nio står för fullbordan och ger tur. Samtidigt som du knyter så visualiserar du en säker och trygg resa och släpper sakta ut positiv energi  i bandet. Så nu har du en liten lyckoamulett på resväskan. Jag har haft ett sådant band på min ryggsäck i snart 8 år och än så har jag inte råkat ut för några katastrofer. Ett liknande gult band kan även fästas i backspegeln på bilen eller på styret till en cykel.

Rent hus

Städa är ju något man måste göra vare sig man vill det eller inte så varför inte passa på att göra sig av med mindre trevliga energier på en gång. När man våtdammar kan man se till att använda lite salt i vattnet och när man har gått en sväng med damsugaren tar det inte många minuter extra att gå runt med lite rökelse eller saltvatten. Gör det till en del i städritualen. Fokusera på hur rent och skinande huset/lägenheten är.

Vårt dagliga bröd

När du barkar så ta en bit deg och gör en mini version av det du bakar. offra den sedan till gudarna eller hustomtarna med en skvätt mjölk eller vin för att få lycka och välgång. När man nu bakar bröd så kan skära eller fläta brödet så att man får fram en symbol som ger kraft eller energi eller varför inte healing. Se till att föra över lite positiv energi när du ristar eller formar symbolen. När man sedan äter brödet så får man i sig en del av den energin.

Över allt i vardagen finns det tillfällen att använda magi och att göra dit liv magiskt. Till slut så kommer det inte längre att vara något du gör utöver det vanliga utan det kommer att vara lika självklart som att dammsuga eller att salta potatisen. Jag vet att jag speciellt de första åren som wicca tyckte att det var svårt att få in min religion i vardagen. Men det är de små sakerna som gör det, inte de stora. Och det roliga är att när jag började med de små sakerna så började jag känna mig mer wicca, det blev en del av mig och inte en roll jag hade om ni förstår mig. Det märktes även sedan i de stora ritualerna och de mer högtidliga tillfällena. Jag var mer bekväm som wicca och jag identifierade mig mer som en wiccan.

Jag hoppas tipsen har varit till någon nytta. Om ni själva har något litet som ni gör till vardagen så dela gärna med er av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar