Bakgrund

fredag 19 oktober 2012

Svar på ett par frågor

Jag vet att jag inte alltid är så bra på att svara på frågorna jag får via mail, en hel del av frågorna handlar om samma saker så jag tänkte vara lite ordningssam och faktiskt skriva ett litet inlägg om de två vanligaste frågorna.

Den första frågan lyder: "Kan man använda vanlig dill i stället för krondill när man lägger in gurka?".

Svar: Ja, men det blir inte riktigt samma smak så jag rekommenderar att om man använder vanlig dill så slänger man i en tsk torkade dillfrön (finns att köpa i kruddhyllan) som gör att det blir lite mer smak. Vill man så kan man skippa dillen helt och bara köra på torkade dillfrön. Det blir inte lika vackert, men det är ju ändå smaken som är det viktigaste.

Andra frågan: "Vad har du för recept till björnbärslikören?"

Svar: Ja jag berättade ju lite i förbigående att jag skulle göra björnbärslikör. Dumt av mig att inte ge er receptet tidigare. Björnbärs likör är något som jag älskar. Jag är inte så mycket för alkohol egentligen, men något med björnbärslikörens djupröda färg och söta smak får mig att känna mig omåttligt lyxig när jag smuttar på den. Den tar lite tid att göra och ju längre den får stå och "mogna" desto bättre blir den enligt mig. Så här kommer receptet:

Björbärslikör

35 cl ren sprit (inte smaksatt)
2 dl socker
5 dl bär

Ta en glasflaska med vid hals eller en stor glasburk med tätslutande lock. Häll i socker och sprit och rör om till sockret börjar lösa sig. Häll i bären och rör om. Ställ på en solig plats. Varannan dag så vänder/skakar man på flaskan så att sockret som ligger i botten lossnar. Det är viktigt att spriten täcker bären, de kommer att flyta upp på ytan men det får inte bli ett bärberg och så går spriten bara halvvägs upp. Efter en eller två veckor ska sockret vara upplöst. Låt flaskorna stå kvar i ca 2 månader, när sockret väl är upplöst behöver man inte skaka så ofta, kanske en gång i veckan. Efter två månader silar man av bären (som är enormt goda att äta med lite glass, se upp bara för de innehåller mycket alkohol) och häller upp den rubinröda vätskan i flaskor. Ställ sedan mörkt och låt mogna minst en månad till innan man dricker.

Så här ser det ut hemma just nu:



 

De ljusa fläckarna är lite björkfrön som kom med när jag plockade bären. Inget att vara rädd för, de försvinner när man silar av likören och det är inte många bakterier som överlever två månader i sprit.

Sådär, det var svaret på de frågorna. Är det något annat ni undrar över så fråga på. Jag ska försöka att bli bättre att svara :). Jag hoppas ni har en bra höstdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar