Bakgrund

fredag 5 oktober 2012

Teddy har fått fnatt

Jag älskar min katt, det gör jag verkligen. Men ibland blir jag inte klok på honom. Teddy är lat, ja mer så än de flesta andra katter. Hade han fått bestämma så skulle livet bestå av att ligga och sova i hans puff och ibland resa på sig för att äta och gå på toa. Nu är det ju han som bestämmer så det är så de flesta av hans dagar ser ut med något enstaka avbrott för att gosa med mig. All form av lek är enligt Teddy bortkastad tid och han befattar sig inte med sådana saker.

För att göra saken värre är min katt feg. Under de dryga fyra åren som han har bott hos mig så har han aldrig jagat något, varken flugor eller fåglar. Om flugorna stör honom så kommer han och hämtar mig. Han är dessutom lite småfeg för främlingar och tycker i allmänhet att allt som är nytt är onödigt och därför inte borde få finnas.

Men under ett par dagar har han blivit helt förbytt. Det började med att han jagade en fluga. Det dunsade så i köket att jag var tvungen att gå och se vad det var. Där ser jag Teddy studsa omkring på jakt efter en fluga. Ännu mer förvånad blev jag när han fångade den. Men det var inget mot vad Teddy blev. Han lyckades lägga tassen på den. Sedan satt han där och tittade på tassen. Till slut lyfte han på den och då flög flugan iväg och Teddy blev så rädd att han gömde sig i sin koja i två timmar.

Sedan dess har han börjat leka med sin boll som har legat här hemma i flera år utan att användas. Varje gång jag damsuger så är jag irriterad på dem men den har fått ligga kvar. Nu helt plötsligt ska Teddy jaga den genom hela bottenvåningen.

Igår satt jag och stickade och då skulle Teddy leka med garnet. Han har ALDRIG lekt med garnet förut men nu var det helt otroligt roligt. Själv fick jag nästan nervsammanbrott av att behöva rädda mitt nystan stup i kvarten. Jag blev påmind om varför jag jag slutade handarbeta ett par månader när jag hade kattungar hemma.

Inte vet jag vad som tagit åt honom. Han kanske tycker att det är trevligt med höst. Kanske är han som matte och har lite svårt för värmen, inte för att det har varit så varmt i sommar direkt. Vi får se hur länge den här fasen håller i sig och hur pass slitna mina nerver blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar