Bakgrund

lördag 30 juli 2011

Häxa eller witch?

Dagens inlägg kommer att bli väldigt filosofiskt och en gnutta argumentaktivt, jag vill bara förvarna.

En diskussion jag har haft på ett forum har fått mig att tänka, de riktigt bra diskussionerna har ju ofta den effekten. Diskussionen kom att handla om om häxa och witch har samma betydelse. Jag har märkt att det finns många i Sverige som motsätter sig att man kallar sig häxa bara för att man jobbar med magi. De anser att det finns en tydligare definition av vad en häxa är. Hon ska uppfylla vissa krav som att man ska kunna byta till en djurhamn (det vill säga förvandla sig till ett djur). Här finns en artikel om ämnet.

Det engelska ordet witch verkar inte ha samma, låt oss kalla det begränsningar. En witch är helt enkelt någon som utövar magi i någon form. Vilket skulle innebära att man kan vara en witch men samtidigt inte vara en häxa. Vilket låter konstigt.

Men om "vi" nu inte "får" vara häxor, finns det då något annat ord vi kan använda. Eller ska man helt enkelt nöja sig med att vara wicca?

Den äldsta förklaringen för häxa jag har kunnat hitta är en från 1681 då Werelius beskriver det som: " Hexa är en Qwinna, och gemenligen den som är stark och hård genom Trolkonst."

Det skulle passa ganska bra in på en wicca skulle jag tro. Till slut handlar det kanske om vad man känner sig bekväm med. Men jag skulle gärna vilja ha era åsikter i frågan. Kallar ni er häxa, eller witch, och i så fall varför/varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar