Bakgrund

måndag 12 december 2011

Att skapa sin egen trollformel/ritual del 1

För ett tag sedan skrev jag här om hur man genomför magiskt arbete, vad som krävs för att magin ska fungera. Då lovade jag även att skriva ett litet inlägg om hur man gör när man ska skapa en egen trollformel eller magisk ritual. Men jag inser att en sådan sak inte är möjlig att skriva ett litet inlägg om. I stället tänkte jag göra ett par inlägg om ämnet och bygga upp dem kring en talisman som jag har funderat på att skapa ett tag. Ni får alltså följa med mig på min resa och vid varje steg på vägen så får ni möjligheter att berätta vad ni tycker och tänker om mitt sätt att resonera och ge er synpunkt på saker. Förhoppningsvis kommer vi alla att lära oss något av det.

Så innan vi börjar så ska jag göra en snabb översikt över hur jag arbetar när jag ska bygga en magisk ritual eller en trollformel från grunden. Först är att veta vad du vill, vad du är ute efter. Säg att du vill ha mer pengar. Men du behöver tänka lite längre. Hur ska pengarna komma till dig? Ska du ärva dem, vinna på lotto, få en befordran, hitta pengar på gatan eller hitta en sjörövar skatt? Se till att du verkligen funderar över ditt behov, din avsikt, eftersom det kommer att påverka alla andra steg. När det är klart så är det dags att forska. På med läsglasögonen och läs. Ta reda på vilka färger som förknippas med ditt mål, vilka örter, månfaser eller veckodagar som förknippas med den sortens magi du vill utföra. Finns det någon speciell gren av magi, tex ljusmagi eller örtmagi, som anses speciellt användbar? Nöj dig inte med att läsa att pengamagi ska man göra på tisdagar. Ta reda på varför, se till att du förstår varför du gör något. Om du tycker det hela låter konstigt, använd det inte. Allt du beslutar dig för att använda i din ritual eller trollformel ska ha en bra och tydlig anledning som du förstår. Inget "ja men det stod så i boken", böcker (och framför allt hemsidor) kan ha fel. När du samlat på dig information och sållat fram vilka delar du vill använda dig av så gäller det att forma dem till en försåtlig och lätt arbetad ritual eller trollformel. Hur en sådan ser ut varierar lite från person till person beroende på vilka ens styrkor och svagheter är. Någon med tex dyslexi undviker kanske att skriva en två sidor lång formel som ska reciteras tjugo gånger. Fördelen med att skapa sina egna formler är just att man kan anpassa dem efter sina förmågor. När man har utformat allt så är det bara att invänta rätt tidpunkt och sedan sätta igång med det magiska arbetet.

Nu så sätter vi igång med det praktiska. Jag har, som jag skrev här ovan, funderat ett tag på att göra en talisman. Jag har aldrig gjort en talisman av ett föremål förut så det här är något nytt även för mig. Jag vill att talismanen ska ge mig styrka, inte fysisk utan psykisk, och även vara laddad med min energi. Som fysiskt föremål har jag valt att använda en ring. Det är min absoluta favorit ring som jag köpte för flera år sedan på Gotland. Det är en av de få ringar som jag faktiskt använder, en talisman fungerar bättre om man har den mot huden vilket gör att ringar är bra då det är svårt att använda en ring utan att den rör vid huden. Ett halssmycke till exempel kan lägga sig utan på en tröja eller liknande.

Så där uppe har vi mitt mål. Att skapa en ritual som gör min ring till en talisman som förser mig med psykisk styrka. Så då börjar vi med forksningsbiten (om ni vill så gör gärna egen forskning och ifråga sätt det jag kommer fram till) .

Vad är en talisman och vad är skillnaden mellan talisman och amulett? En talisman är ett föremål som man fyller med energi eller kraft som användaren kan använda sig av. En amulett är till för skydd. Så med andra ord är det en talisman jag är ute efter.

Hur skapar man en talisman? I teorin är det enkelt. Man tar ett föremål, renar det från alla energier och fyller det sedan med den önskade energin. Så jag tar min ring, renar den och fyller den sedan med mental styrka.

Örter som förknippas med mental styrka: (här får ni föra lite egna efterforskningar då jag bara kommer ge er namnen) Lakrisrot, Johannesört, Jasmin, Lavendel, Basilika och Timjan.

Färger som förknippas med styrka:  Röd

Dagar som förknippas med styrka: Torsdag, detta är min alldeles egna association. Torsdag är Tors dag och Tor står för mig för styrka, mod och djärvhet.

Månfaser som kan vara gynsamma: Tilltagande eller fullmåne

Då så, då tror jag att jag har all information jag behöver för att skapa min magi. Mer om hur jag bygger själva ritualen kommer i nästa del. Under tiden så skulle det vara roligt om ni läser igenom mina antagande här ovan och hör av er om ni tycker att det låter konstigt, mystiskt eller helt enkelt fel.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar