Bakgrund

måndag 13 februari 2012

Veckans tarotkort, 3 i bägare

Jag tänkte införa en ny tradition här på bloggen. En gång i veckan tänkte jag dra ett kort på måfo ur min tarotlek och skriva om det här på bloggen, inte som en tarotdragning utan mer beskriva vad kortet står för och hur jag brukar tolka kortet. Anledningen är att ajg känner att jag behöver en spark i ändan för att komma i gång med en fördjupning i min tarotlek. Så det här är ett bra sätt tror jag. Leken jag använder kommer som vanligt att vara Osho Zen. Det finns ju ingen tid som den nuvarande så jag drar igång första delen redan idag med:

3 i bägare (Celebration)




Treditionell betydelse: Indikerar ofta en förestående fest eller firande av något slag men kan även stå för emotionella segrar och en grupp med människor som känner samhörighet eller vänskap. Associeras med lycka och framgång, positiva avslut och överflöd men även med healing, lindring och fullbodan. Får man upp detta kortet i en läggning om arbete brukar det visa på att atmosfären på arbetsplatsen är bra och att gruppen arbetar bra tillsammans. I ett upplägg om kärlek kan det indikera att de bästa chanserna att hitta kärlek är på en fest, eller om man har en partner att det stundar bröllop eller i alla fall att förhållandet går in i en ny, positiv, fas. I ett ekonomiskt upplägg står 3 i bägare för att man uppnått sina ekonomiska mål och att det är dags att passa på att njuta av den goda ekonomin.

Osho Zen betydelsen: Kortet påminner oss om att det finns alltid något att fira. Livet är glädje, sorgen och depessionen är människans uppfinningar. När såg du senast en deprimerad blomma? Kortet visar att det är viktigt att vi inte blir så kloka att vi glömmer bort vår glädje i allt allvar.

Hur jag tolkar kortet: Jag måste börja med att säga att jag verkligen älskar den här tarotleken. Korten talar verkligen till mig med sina vackra bilder. Det här är ett kort som för mig handlar om glädje och om det positiva i livet. När jag får upp det i en läggning blir jag alltid glad för det talar ofta om att även om en period i ens liv börjar gå mot sitt slut så kommer det bli en positiv förändring, något trevligt står och väntar runt knuten. Om det har varit en "mörk" läggning i övrigt så lyser det här kortet alltid upp tillvaron och ger hopp. Bilden på kortet påminner mig om att det finns så mycket vi kan fira som vi inte gör, att det är nyttigt att ändra hur man ser på världen för att finna glädjen där man trodde att den inte fanns. De tre kvinnorna dansar och firar trotts att regnet öser ner och det ser ut att blåsa. De är barfota när de plaskar omkring i pölarna. Men de ler och ser så lyckliga ut. Hur ofta firar vi regnet i stället för att klaga på det? Minnet går till en het sommarmånad när regnet äntligen kommer efter att man har längtat efter det i veckor. Vattentunnorna i trädgården fylls på nytt så att grönsakerna i landet återigen kan vattnas. Det blir en symbol för att väldigt få saker i livet är bara negativa, det är vår egen syn på sakerna som får dem att bli antingen saker vi klagar på eller saker vi firar. 3 i bägare påminner oss om att ta en extra titt på världen och hitta de glädjeämnen vi kan och fira dem som om de vore bröllopsfester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar