Bakgrund

lördag 7 januari 2012

Mössens återkomst

Innan jul hade jag ju små gäster i form av möss. Men jag placerade ut fällor och sedan dess har jag inte märkt av några möss. Inte en enda rackare hamnade i fällan och inte ett spår har synts till.

Men idag skulle jag ut och koka en kopp te i köket. Jag hörde något men kunde inte säga vad det var. Så jag lyssnade. Då insåg jag att det prasslade i skåpet där sophinken står... Jag insåg att jag inte var modig nog att bara öppna skåpsdörren så jag gick och hämtade en sko och kastade på skåpet. Efter tio minuter öppnade jag dörren.

Min soppåse var helt sönder gnagd, men denna gången finns det inget musbajs så de har nog inte varit här så länge. Vad som däremot förbryllar mig är att en av fällorna hade slagit igen men ingen mus. Kanske inte så ovanligt, men den andra fällan är borta. Helt puts väck... Har de snott med sig den som souvenir?  Jag blir inte helt klok på det.

Nåja, nu är min kvarvarande fälla gillrad med mer choklad och för säkerhets skull har jag ställt en stol mot skåpet, jag vet inte varför men det får mig att känna mig lugnare. Visst är man lite löjlig ibland.

Vad gör katten? Han har spenderat dagen i sin korg. Kanske är det så att allt hans snarkande gör att han inte kan höra mössen, vad vet jag?

Men jag har upptäckt ett mönster i när jag märker av möss. Det är när vädret slår om och blir kallt snabbt. Precis innan jul så blev det ju kallt och det kom lite snö. Igår blev det kallt igen och i natt kom det snö. Det kan vara så att den milda vintern gör att mössen är oförbreda på kylan. Jag vet inte men vi får se om mönstret håller i sig.

Vad jag ska göra om det fastnar en mus i min fälla vet jag inte riktigt. Jag får nog vänta till morgonen och ringa grannen i så fall. Att ta hand om döda möss är nog inte riktigt min grej. Tur att man har trevliga grannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar