Bakgrund

onsdag 18 januari 2012

Sjuk

Jag avskyr att bli sjuk, ibland när man stressar igenom sin vardag så tänker man att det vore skönt med ett par dagar på soffan. Men när man väl är här så är det inte alls lika roligt som i fantasin.

Jag har ont i halsen, i huvudet, i mina muskler och har feber med frossa och allt.

Jag har ett par knep som jag tar till när jag mår så här. Det första är något som verkar gå i min familj. Vi går nästan i ide när vi blir sjuka. Sover oss igenom större delen av sjukdomen. Vilket är riktigt smidigt. Men ibland så behövs det lite mer än sömn.

För halsont så kokar jag vatten. I en stor kopp rör jag ihop en matsked honung, en tesked malen kanel och en tesked riven ingefära och lägger i en stor citronskiva. Häll över det varma vattnet och låt stå ett par minuter tills honungen har smällt och teet inte är så varmt. Det lindrar halsont och smakar riktigt gott.

Dessutom är nyponsoppa en gudagåva när man är sjuk. Det går lika bra att dricka varmt som kallt och är lent och skönt för halsen. Det är dessutom lite matigare så man får i sig lite näring. Att ha ett glas nyponsoppa bredvid sängen på natten är riktigt bra speciellt om man vaknar under natten och behöver ta en tablett. Nyponsoppan gör det både lättare att svälja ner den och fyller magen lite så att man inte tar tabletter på fastande mage.

Det är dessutom alltid bra att ha någon god glass hemma. Glass och halsont passar riktigt bra ihop.

Så när allt det är på plats så fattas bara en skön soffa, en bra bok och ett varmt och gott täcke.

Så nu ligger jag nerbäddad i soffan och mitt största problem just nu är Teddy som naturligtvis känner på sig att jag inte mår bra och därför leker klistermärke. Han följer efter mig var jag än går och envisas med att ligga antingen på mig eller tryckt mot mig. Ganska gulligt, men lagom irriterande när man redan är varm och klibbig.

Nu ska jag stänga av min dator och sova en stund. Förhoppningsvis är jag helt frisk när jag vaknar igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar