Bakgrund

torsdag 26 januari 2012

Nittonde aspekten: Element Eld.



 

Elden som element är kraftfullt. Inte för att ett eller flera av elementen är starkare eller kraftfullare än de andra. De håller sig tvärt om i balans, alla med sina styrkor och svagheter. Men just eld-elementet innehåller stark symbolik för de flesta.

Man kan säga att elden är det första elementet som människan tämjde och använde som redskap. Innan vi brukade jorden, började segla på haven eller flyga i luften så tände vi eldar för skydd, värme och matlagning. Men samtidigt så kan elden stå för det skrämmande, vilda, som ödelägger allt i sin väg. Det påminner oss om måttfullhet, lite lagom är bäst. Vi vill inte vara utan elden men vi vill inte heller ha den så stor och stark att den är utom vår kontroll, den gyllene medelvägen.

Inom magi används elden för att rena, för att förstöra och en hel del annat. Eldmagi i alla former är stark magi.

Om jag ska gå till mig själv och associera fritt runt eld så är det första jag tänker på: värme. Här i stugan har jag en vedeldat spis i köket och en kakelugn i vardagsrummet. Det finns ingen behagligare värme än den som kommer från en vedeld, den är mjuk och skön som en gossig fillt och så doftar det gott. Vedsprisen i köket gör att jag slipper oroa mig över strömavbrott. Om avbrotten skulle bli allt för långa kan jag och Teddy stänga inne oss i vardagsrummet och köket. Där har vi två värmekällor och möjlighet att laga mat. Visst är det mysigt att, som jag gör nu, sitta i soffan och höra hur elden sprakar och knastrar i kakelugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar