Bakgrund

lördag 28 januari 2012

Tjugonde aspekten: En bild av ett tarot- eller Oraclekort och dess innebörd.

Jisses, tänk att jag redan är uppe på aspekt nummer tjugo, och dessutom blir detta mitt 90:e inlägg här på bloggen. Snart kommer den stora milstolpen med 100 inlägg, jag har planerat en liten rolig överraskning till dess. Mer tänker jag inte säga men håll utkik framöver.

Men över till ämnet tarot. Som ni kanske redan vet använder jag Osho Zen kort, oavsett om andra tycker att de är kluriga att använda eller inte så tycker jag att de fungerar utmärkt. Jag har redan visat ett par av mina absoluta favoriter här i bloggen men jag har mer så jag slipper upprepa mig. Idag tänkte jag dela med mig av Det som i "vanliga" tarotlekar brukar kallas Domen (nr XX i Stora Arkanan). I Osho Zen heter detta kort Bortom Illusionen och ser ut så här:



Traditionellt ses det här kortet representera att göra upp med det förflutna, förlåta, bearbeta och gå vidare. Det kan även komma upp om man har en prövande tid framför sig eller har beslut att fatta. Kort och gott så står det för att röra sig framåt.

I Osho Zen lägger man ytterligare innebörd vid kortet, att man ska vända sig inåt, till sig själv för att hitta svaren man söker. Titeln syftar till att det vi kallar verkligehetn runt omkring oss byggs upp och färgas av våra illusioner, av hur vi väljer att se verkligheten. Det innebär att verkligheten i själva verket inte är så verklig och att den definitivt inte är samma för alla. Därför så bör man inte söka svaren där utan i stället hos sig själv.

Det här illustrerar lite varför jag gillar att arbeta med Osho Zen, man lägger på en nivå. Jag vet att många väljer att arbeta med Osho Zen enbart genom att använda de förklaringar som följer med korten. Men jag känner att man får en mycket bättre, och kanske djupare, läsning om man låter den tolkningen bli en fördjupning till den traditionella. Speciellt i det här kortet är det tydligt hur väl ett sådant sammarbete fungerar. Den traditionella tolkningen berättar att det finns något i det förfluta som man behöver ta itu med eller ett beslut som måste fattas och Osho Zen fördjupar det hela genom att berätta att det är bedrägligt att fatta beslutet på grund av saker som händer runt omkring dig, att viktiga beslut måste fattas utifrån dig själv.

Bilden på kortet är vacker, vilket de flesta i leken är. Man ser en fjäril som för mig representerar något som inte lever i det förflutna utan har tagit tillvara på det och därför är så vacker (från larv till puppa till fjäril). Hade fjärilen levt kvar i det förflutna hade den fortfarande varit en larv. Vi ser en buddha som verkar meditera vilket för mig står för kontakten med sig själv, med sitt inre jag. Vi ser även att platsen för "Det tredje ögat" ätt upplyst och markerat, något som för mig symboliserar upplysning och uppenbarelser, att finna svaret helt enkelt.

Finns det fler där ute som använder Osho Zen och hur väljer ni att tolka korten i så fall? Jag är alltid nyfiken på att höra hur andra ser på saker och ting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar