Bakgrund

torsdag 12 januari 2012

Nytt OS

Ja inte som i Olympiska spel utan som i Operativ System till datorn. Jag har velat lite fram och tillbaka framför allt på min bärbara. Den var förinstallerad med windows men jag bytte till Ubuntu men var tvungen att byta tillbaka när vissa program inte ville sig riktigt.

Men jag har saknat ubuntu, det finns så många fördelar med öppen källkod och framför allt har jag saknat alla de små roliga extra programmen jag hittade där. Men sedan finns det ju de där programmen man inte kan leva utan.

Men jag fick en liten städ mani i eftermiddags och då sprang jag på min stationära dator. Ja inte för att jag har glömt bort den men den har stått oanvänd sedan jag flyttade. Meningen var väl kanske att sälja den eftersom jag nästan bara använder min bärbara. Men den är gammal och man får nog inte så mycket för den. Då slog det mig; jag kopplar upp den igen och installerar ubunto på den. Sagt som gjort, nu är den installerad och klar och jag sitter här och är så glad och lycklig. Jag valde att vara lite okonventionell och kopplade ihop den stationära datorn med min tv. Stor och fin bild och så slipper jag koppla in min dvd-spelare. Visserligen har jag en riktigt bra 20 tums skärm till datan men jag vet inte riktigt var jag skulle ställa den i så fall. Så nu antar jag att det blir till att försöka sälja min skär i stället :).

Jag har suttit och pillat med ubunto hela eftermiddagen och tagit hem alla mina favorit program och ett par nya små smultron som jag hittade. En absolut favorit hos mig är att man kan växla arbetsyta, det funkar säkert att fixa till det i windows också men jag har bara använt det i ubuntu. Den stora fördelen är att i stället för att ha en massa program på samma yta och klicka upp och ner dem så kan varje program, eller projekt, ha sin yta och så växlar man enkelt mellan ytorna. Jag som då och då sysslar med UML älskar programmet Umbrello, man akn få till otroligt snygga diagram med lite träning. Med GCstar katalogiserade jag alla min dvd filmer, en bra system. Och vi får inte glömma KOrgenasier som är riktigt bra på att organisera kalender och även skriva scheman i.

Så ja jag är glad att ha fått tillbaka mitt ubuntu. På tal om något, nästan, helt annat så såg jag att det hade kommit ubuntu cola i min coop butik. Lite underligt tyckte jag att ett os börjar tillverka cola. Det visade sig vara ett helt annat företag. Men det är värt att minnas eftersom det är den enda rättvise märkta cola. Tydligen betyder ubuntu medmänsklighet och samverkan på bantu språk. Inte så konstigt att både os'et och colan döptes efter det med andra ord.

Ha en trevlig kväll!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar