Bakgrund

fredag 1 mars 2013

Vad är viktigast?


Visst är roligt hur olika vi prioriterar i våran vardag? Till och med två människor som bor ihop kan ha fullständigt olika prioriteringar i livet. Jag hade en diskussion med en vän härom dagen som fick mig att tänka på den gamla Körberg låten Judy min vän. Närmare bestämt raderna:
"Judy min vän, din dröm om pengar tycks mig liten och trång. Min dröm är drömmen om gröna ängar vindens lek och en sång."
För det var precis det som var skillnaden mellan min vän och mig. För henne är det viktigt att ha ett heltidsarbete, gärna välbetalt, så att hon och hennes sambo kan ha de senaste prylarna, bilarna och åka utomlands gärna två gånger per år. Jag däremot har lyxen av att bo billigt och skulle mycket väl kunna tänka mig att tex jobba 80%. Visserligen tjänar man mindre men å andra sidan kan jag njuta av min lediga tid, ägna mig åt det jag verkligen känner för. Jag spenderar hellre den extra tiden med att gå omkring i skogen eller vara i trädgården. Naturligtvis innebär det att man får offra några utlands semestrar, kanske inte alltid har den nyaste mobilen och att bilen byts mot buss. 

För mig är tiden viktigare än pengarna och prylarna men men vän tycker tvärt om. Ingen av oss har rätt eller fel, bara olika perspektiv. Vi tycker båda att det skulle vara svårt att leva den andras liv. 

Jag tror att alla har något som de alltid sätter före allt annat. Något som man planlägger sitt liv kring. Det kan var karriär, pengar, ett intresse, barn, partner, en vän eller vad som helst. Genom livet så ändras förmodligen fokuset dessutom. Det man planlade sitt liv kring när man var 20 år är förhoppningsvis inte det man planlägger sitt liv kring när man är 40 år. 
Om jag verkligen fick drömma så skulle jag vilja bo på en liten gård och vara självförsörjande med kött och grönsaker. Kanske blir det så en dag, kanske blir jag kvar i min lilla stuga. Men jag vet i alla fall att jag tacka min lyckliga stjärna för att jag faktiskt kan unna mig att inte behöva jobba hela tiden. Att jag kan ta tillvara på de tillgångar som jag faktiskt har runt omkring mig.

Vad är viktigast i ditt liv? Kring vilka delar planlägger du resten av ditt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar