Bakgrund

måndag 22 augusti 2011

Favorit kort

När man arbetar med sin tarot lek så får man en relation till alla korten, eller åtminstone så får jag det. Vissa av bilderna kan jag titta på i en evighet, andra tänker jag "åh nej" när jag får se dem. Ofta handlar det mindre om vad de står för än om bilden i sig själv. Så i det här inlägget tänkte jag visa er mina tre favorit kort ur Osho Zen leken och berätta lite om varför jag gillar dem.

Den första är 7 i mynt:



Tålamods kortet består av gravid kvinna, omgiven av växter i regnbågens färger och med månens faser över sig. Jag älskar verkligen det här kortet. För det första så ger verkligen bilden intryck av vad kortet står för: tålamod. kvinnan är så lugn och verkar nöjd att sitta där bland blommorna och vänta på det som kommer. Traditionellt sett står kortet för att man är på väg att förlora tålamodet, glaset har nästan runnit över. Detta kan man se i det här kortet i att kvinnan verkan vara höggravid, det är snart dags, snart är väntan över. För det andra finns det ett lugn över kortet som tilltalar mig. Kanske beror det på min relation till Gudinnan, men jag älskar verkligen det här kortet.

Det andra kortet är 8 i mynt:



Vara vanlig heter kortet och det är just därför jag gillar kortet. kvinnan på kortet är jag (det ser ju alla ;) ). Detta är en bild av hur jag önskar min vardag såg ut, strövandes i min trädgård med en korg med blommor, frukt och grönsaker. När jag befinner mig i den situationen som kortet visar så upplever jag äkta sinnesfrid och förnöjdhet och det är väl det de flesta av oss längtar efter att få i vardagen. I vinter kommer jag plocka fram det här kortet och känna friden.

Det tredje kortet är 2 i bägare:



Vänskaplighet. Kortet står för vänskap, relationer och kärlek och det är en av de bättre symbolerna för ett förhållande som jag har sett. Trädens kronor flätas samman samtidigt som de står på var sin stam. För mig symboliserar det att även i ett förhållande så är det viktigt att man inte glömmer sig själv som en individ. Hur tätt sämanflätade vi än blir så måste vi ha en egen grund att stå på för att förhållandet ska vara stabilt och långvarigt.

Det var lite om mina favorit kort. Någon dag ska jag dela med mig av de tre kort som ligger i andra ändan av skalan. Under tiden skulle jag bli glad om alla ni andra visade mig era favorit kort. Ni får naturligtvis välja vilka lekar ni vill. Förklara gärna varför ni gillar kortet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar