Bakgrund

onsdag 3 augusti 2011

Utflykt i skogen

I dag var det åter igen dags för en tur till skogen. Det är helt underbart i skogen, att gå omkring och känna den underbara lukten och se allt det vackra och har man tur så hittar man något gott att stoppa i munnen. Även denna gången ville min mamma följa med. Det är alltid roligt att vara två. För en gång skull så kom jag ihåg att ta med kameran så här kommer en bildserie från vår dag i skogen.


Så mycket ätbar svamp hittade vi inte, eller rättare sagt vi hittade ingen. Men vi hittade mycket annan svamp. Den är vacker där den står.



Ljung hittade vi massor, den är så vacker vid den här tiden. Ljung har en speciell betydelse för mig så jag blir alltid glad när jag ser så här vackra tuvor.



Där skogen slutar tar fälten vid på andra sidan vägen.


Lite skog, lite fält, en blå himmel och vita små moln. Det blir inte så mycket bättre.



Skogen var full av lingon som är på väg att mogna. min hjärna satte igång och assosiera och det hela slutade med att jag gick och gnolade "På lingonröda tuvor och på vilande mo där furuskogen susar susilull och susilo. Där kan du se dem, en och en och stundom två och två, på lingonröda tuvor komma dansande på tå:
Det är flickorna i Småland, det är flickorna från mon. Det är flickorna som vallmoblom och lilja och pion. Ja, det är flickorna i Småland, susilull och susilo, som går vallande och trallande på vilande mo." (Det är den snutten jag kan så det blev ganska tjatigt till slut).



Det här är min älskade mamma. Hink i ena handen och käpp i den andra. Käppen hon använder ute i skogen är min familjs så kallade häx-käpp. Den är gjord av en gren som har snidats så att käpphuvudet ser ut som en häxa med lång näsa. Det är trevligt att mamma vill följa med mig. Trotts att vi inte alltid har samma tro så är vi båda väldigt förtjusta i att vara ute i naturen. Jag brukar säga att det är min mammas uppfostran som har gjort mig till en wiccan.



Här finns friden, ute i skogen där det enda man här är vinden, ett och annat djur, ens egna steg och ens andetag. Det är här jag skulle kunna sitta i en timma eller två och bara sitta.



I en riktig utflykt ingår naturligtvis en matsäck. Idag serverades det hemma bakade brödkakor med hemodlad sallad, tomater och tonfiskröra.



När vi satt och åt hade vi dessutom en vacker utsikt över beteshagarna.



Rallarros, en oerhört vacker blomma som är en liten doldis trotts att den växer överallt i princip.



Dags att ge sig in i skogens djup igen.



Solens strålar letar sig in mellan träden.



En liten, röd svamp.



Och en storebror till den lilla röda.


Det får avsluta bildvisningen för idag. Men i stället tänker jag ta upp något som ett par har frågat mig, både vänner i verkliga livet och personer som jag träffat på internet. De frågar om jag någonsin är rädd när jag är ute i skogen. Det korta svaret är: nej.

Det långa svaret är: Ute i skogen omkring där jag bor så finns det inte direkt några farlig djur. Det finns en och annan huggorm, en och annan älg och kanske ett vildsvin eller två. Men så länge man har ögonen och öronen med sig så kan man undvika att hamna i sådana situationer som gör att dessa djur blir farliga. Inget djur (nästan) anfaller oprovocerat. Den bästa strategin är med andra ord att hålla sig ur vägen för dem.

Det andra som oroar många är att gå vilse. Jag har ett bra lokalsinne och vet oftast vart jag kom ifrån, i alla fall en generell riktning varifrån jag kom. Dessutom lär känna skogar som man ofta går i. Även om de förändras så känner man sig ändå hemma. Men ska jag ut i en stor skog som ligger en bit hemifrån där jag aldrig varit innan så har jag alltid med mig en kompass. Jag är av den gamla skolan eftersom GPS inte fanns i min ungdom när jag lärde mig gå i skogen. Man behöver sällan en karta om man har lite koll på hur en kompass funkar.

Men ett par råd om man är orolig för att gå ut i skogen:

1. Om du ser ett vilt djur så stå still och titta hur djuret reagerar.  Om djuret går åt ett håll gå långsamt åt ett annat. Snart lär man sig i vilka situationer man ska vara aktsam och i vilka situationer man kan gå på som vanligt. Men är man lite nervös kan det aldrig skada att vara extra försiktig.

2. Håll dig till vägar och stigar. Det är enkelt att bara vända sig om och gå tillbaka samma stig man kom. Grenar sig stigen och du känner dig osäker på om du kommer ihåg vilken väg du kom från så märk ut ditt val med en pinne eller sten eller något annat. Använd inte skräp eller plastpåsar och dyligt om du inte med säkerhet vet att du kommer tillbaka och plockar bort det.

3. Ta med en mobiltelefon. Om inte annat ger det en känsla av trygghet.

4. Ta med en kompass eller en GPS och se till att du vet hur det fungerar innan du ger dig ut. Även den bästa GPS fungerar dåligt om man inte vet hur man använder den. Likadant med en kopass. Den säger inget om man inte vet vad man ska läsa av.

5. Berätta för någon vart du ska och hur länge du ska bli borta. Är du osäker så dra till med en timme extra, en timme hit eller dit gör inte så mycket. Men är du vilse och saknar täckning på mobilen så är det skönt att veta att någon kommer att sakna dig och veta var de ska leta.

6. Börja smått. Är du ovan så planera inte en 5 timmars tur in i mörkaste och djupaste skogen. Ta med en fika korg och gå in i ett litet skogsparti som tar 15 min att gå rakt igenom. Sätt dig inne i skogen på en sten eller stubbe och njut av lite kaffe och lär känna skogens ljud, dofter och känslor.

7. Gå ut på förmiddagen eller kring lunch. Då slipper man bli överaskad av skymningen och mörkret.

8. Om du går vilse så få inte panik. Stå still och andas djupt och räkna till 50. När du känner dig lugn så tänk igenom situationen. Känner du igen någonting runt omkring dig? Hör du ljudet av bilar/människor eller liknande? I värsta fall så ta upp mobilen och ring någon. Funkar inte mobilen så hitta ett bekvämt ställa att invänta att din säkerhetslina ska börja sakna dig och leta reda på dig. Spring INTE omkring  i panik. Det gör det svårare att hitta dig. Och kryp INTE in under ett träd för att du har hört att man ska göra det på TV. Den enda gången man bör söka skydd under ett träd är om det börjar bli kväll och man tror att man kommer få vara kvar under natten. Men har du följt mina råd ovan så är det högst otroligt att du hamnar i den sittsen.

Kom ihåg att njuta av skogen. Vi ska vara tacksamma över att vi i Sverige har den möjligheten vi har att fritt vistas i skogen och njuta av alla dess rikedomar. Och snälla, kom ihåg att respektera naturen. Det du tar med dig in i skogen ska också följa med ut (du är förlåten om du slänger en äppleskrutt eller en bit bröd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar