Bakgrund

söndag 14 augusti 2011

Grå mulen dag

Jag hade planerat in en dag i trädgården med lite planering och med fikapaus i solskenet. Men alla sådana planer försvann när jag vaknade på morgonen och hörde droppandet av regn. För en gångs skull så blev jag lite deppig av regnet. Bestämde mig för att arbeta lite med korten i stället för med trädgården.

Jag började med att dra ett kort för dagen.

Hos Osho-Zen tarot kallas kortet uppfostran, i traditionella lekar kallas det Djävulen (dramatiskt värre).

Kortet står för makt, missbruk, depression, maktlöshet, uppgivenhet och att vara på fel plats i livet. Ett väldigt passande kort för dagen då jag känner mig lite handlingsförlamad, smått deprimerad av vädret och har inte lust med någonting.

Det här är för mig ett väldigt bra och enkelt sätt att arbeta på att lära mig korten. Ett varje dag hinner man med. Så kan man dels lära sig den traditionella meningen och Osho-Zen sammanhanget. Det är dessutom en trevligt med en liten snabb fundering över själva bilden och vilka reaktioner den väcker. För mig så är det här ett kort som visar på någon som är där de inte ska/borde vara. Någon som behöver lära känna sig själv.

Jag gjorde även en ny läggning som jag inte har provat förut. Det är ett 7 korts upplägg för att se hur den kommande veckan blir, jag hittade den här. Lämplig sysselsättning på en söndag tycker jag. Så här ser den ut:

Kort 1: Vilka planer bör jag göra för veckan?

Kort 2: Kommer mina planer inbegripa andra personer?

Kort 3: Kommer det bli en bra vecka?

Kort 4: Kommer jag vara produktiv/göra ett bra jobb?

Kort 5: Vilka förändringar kommer?

Kort 6: Hur kommer min familjesituation se ut?

Kort 7: Kommer det vara en rofylld vecka?

Så här såg min läggning ut:

En snabb överblick, första tanken: Läggningen saknar helt sviten mynt, det verkar råda stor aktivitet.

1: Rättvisan (rät vänd) - Balans, harmoni, förankring i det förgångna, diplomati

2: Lyckohjulet (upp och ner vänd) - Ny start, omvändning, yttre förändringar, insikt

3: Översteprästen (rät vänd) - Auktoritet, kritik, att lyssna till den inre rösten

4: 6 i bägare (rät vänd) - Glädje, harmoni, tillfredsställelse, familj, gå vidare utan att fastna i nuet

5: Eremiten (rät vänd) - Avskild,  celibat, separation, stillhet, iakta utan att delta, eftertanke

6: Riddare i svärd ( rät vänd) - Handling, snabba tankar, diskussion, stark utstrålning, inga skrupler för självbevarelse drift

7: 3 i stav (upp och ner vänd) - Samarbete, grupparbete i harmoni, inspirerar andra, företagsamhet

Min tolkning av korten:

Vilka planer ska jag göra: Planer som har sina rötter i förra veckan och som siktar på att skapa balans och harmoni i mitt liv. Fortsätta projekt som är påbörjade.

Inbegriper mina planer andra människor: Det verkar vara samma människor omkring mig, men det verkar även som att jag ser dem i nytt ljus.

Kommer det bli en bra vecka: Inte direkt, jag kommer känna mig styrd eller kontrollerad.

Kommer jag vara produktiv: Det kommer finnas arbetsglädje och möjlighet att finna harmoni och lycka genom arbete.

Vad kommer att förändras: Inte mycket

Hur ser min familjesituation ut: Det kommer att uppkomma diskussioner/meningsutbyten i vilka jag kommer att lyckas bra och ha bra argument. Jag måste dock vara försiktig och påminna mig själv om att andra har känslor.

Kommer det bli en rofylld vecka: Veckan kommer att erbjuda arbete i grupper, eller i par, som inte alltid kommer ske i harmoni. Jag kommer sakna "mig tid".

Sammanfattning: En ganska jobbig vecka med lite fysisk förändring men desto mer mentala förändringar och utmaningar.

Vad jag tyckte om upplägget: Jag hade lite svårt att hantera ja/nej frågorna som till hör tex kort nr 3. Korten svarar sällan ja eller nej (i alla fall inte till mig). Det kan bero på att jag är ovan och fastnar för mycket i "ordagranna tolkningar" och inte litar på den intuitiva delen. Jag får prova nästa vecka igen och se hur det känns.

Har ni några tipps? har ni erfarenhet av den här läggningen och i så fall vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar