Bakgrund

tisdag 16 augusti 2011

Mina tipps för nybörjaren

Vi är alla nybörjare någon gång. Just nu är jag nybörjare vad gäller tarot, det är spännande att veta att det finns en uppsjö av kunskap som bara väntar på en. Men det kan även vara lite överväldigande att bombarderas av all den information som finns där ute. Jag har fått ett par tipps som jag har tyckt varit väldigt användbara för att lära mig att behärska tarot korten. Så jag tänkte dela med mig av mina topp 5 tips.

1. Det finns en hel uppsjö om vad man ska och inte ska göra med tarot kort. De mister sin förmåga om de tas fram i solsken, de mister sin förmåga om man tar fram dem i månsken (ja vi vet ju alla att tarot kort måste läsas i ljustäta rum i skenet av stearin ljus), man måste sova med dem under kudden, man kan inte förvara fler än en lek på samma stället, ja listan kan göras lång. Men det enda som spelar någon roll är hur du vill hantera din lek är helt upp till dig. Vira in den i taggtråd och lägg den i badkaret om det känns rätt. Sanningen är att förmågan sitter i dig och korten är ett hjälpmedel för att plocka fram den.

2. Alla har åsikter om vilken lek som är bäst för nybörjare. Många av de lekar som rekommenderas till nybörjare görs så därför att de har lätt symbolik, inte är för röriga och allmänt lättarbetade. Men allt som är viktigt är att du trivs att arbeta med den leken du har. Min Osho Zen Tarot lek sägs ofta passa bättre för mer erfarna användare. Nu kan jag ju inte svära på att att jag hade lärt mig att behärska tarot snabbare med en annan lek.  Men jag kan säga att jag älskar att arbeta med min lek och jag ser fram emot att ta fram den och titta på den och lägga med den. Det är det som jag tror är det viktigaste, att du tycker om att använda din lek. Även den mest pedagogiska nybörjarlek fungerar dårligt om den blir liggande i en låda för att man inte vill använda den.

3. Bästa sättet att lära sig att använda tarot är att använda dem. Det är viktigt att läsa fakta och ta reda på vad de olika korten betyder. Men tar man inte steget och börjar använda dem så blir det en teoretisk kunskap och inte en praktisk.

4. För att lära mig att använda min intuition och inte bara använda de bestämda betydelserna av korten så fick jag rådet att varje morgon dra ett kort för att se vad dagen har att ge. Titta på kortet, titta på bilderna och symbolerna och bestäm dig för vad de betyder för dig. Oroa dig inte för rätt och fel. Det är bara din åsikt som räknas. När du är nöjd med din tolkning så kan du se efter vad den "traditionella" tolkningen av kortet är. Detta är ett jätte bra sätt både att lära sig känna igen korten och lära sig lyssna på sin intuition. Jag använder den fortfarande varje morgon.

5. Lyssna på dig själv och din kropp. Tvinga dig inte att arbeta med korten en dag då du känner dig trött och hängig (bara för att den där sidan på internet sa att man ska arbeta med sina kort varje dag). Mår du inte bra och inte är på humör så kommer korten inte visa något vettigt och du blir på dåligt humör, tappar tålamodet och kanske till och med tappar lusten helt. Det är bättre att lägga undan korten en dag eller två och i stället använda dem när du känner dig pigg och har lust.

 

och ett extra tipps som inte bara riktar sig till nybörjare: Jag hade väldiga problem med min lek. Den var stel och svår att hantera och blanda. Korten var så stela att det inte fanns rum mellan dem för att blanda. Någon sa till mig att det blev bättre om man arbetade med dem. Så jag har blandat och blandat och blandat och väntat på att de ska bli bättre. Men inte blev de bättre. Men då fick jag tipset att sätta mig vid ett bort som har en rak kant (inte rundad) och dra korten ett och ett i 90 graders vinkel över kanten på bordsskivan, man ska dra först som ett kryss på diagonalen och sedan kortsidan och långsidan och så vänder man på kortet och gör om det.  Ta kortet och dra med ena handen medan den andra håller kortet flat mot bordsskivan.  Jag trodde personen var galen och tänkte inte förstöra min kortlek på det sättet. Men de lovade att det inte påverkade livslängden på leken och jag var desperat så jag provade. Vilken enorm skillnad! Nu kan jag blanda korten utan problem och de ligger bättre i handen. Så detta tips rekommenderar jag varmt för stela lekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar