Bakgrund

onsdag 10 augusti 2011

Mycket vill ha mer.

Visst är det så? I alla fall så stämmer det in på mig och växter. det finns alltid en ny rabatt man skulle vilja anlägga eller en ny växt man skulle vilja ha. Men man är ju inte gjord av pengar, inte som student i alla fall. Så det finns ju vissa begränsningar på hur mycket man kan göra. Sedan så har vi ju alla våra favorit plantor, de som blommar lite mer, växer sig lite större eller doftar lite mer än de andra. Men det finns sätt att få nya plantor till trädgården utan att betala dyra pengar och samtidigt kunna få fler av sina favoriter. Jag tänkte berätta om lite olika sätt som jag använder mig av.

Frö

De flesta som har en trädgård, eller som odlar på balkongen, handskas med frön någon gång under säsongen. Jag brukar dessutom under sommaren samla in frön från växter som jag har i min trädgård. Ett bra sätt att dryga ut fröbudgeten och få blommor som man gillar. Ta bara frön av växter som ger bra avkastning, blommar fint eller på annat sätt uppfyller sin funktion på ett så bra sätt som möjligt.

För att kunna ta frön så krävs det att plantan blommar och därefter sätter frökapslar. Dessa kan se ut lite hur som helst, runda, avlånga, stjärnformliga och så vidare. Det viktiga är att låta frökapseln torka så länge som möjligt på plantan utan att den spricker och sprider fröna för vinden. För att hindra att fröna sprider sig för vinden kan man, när man ser att frökapseln börjar bli torr, knyta lite gasväv runt om den. Då cirkulerar luften fortfarande fritt men om kapseln spricker så stannar fröna kvar i den lilla påsen.

Efter jag skördar frökapslarna lägger jag dem på en utbredd tidning och tar fram ett vanligt kuvert som jag skriver art, färg och datum på. Därefter öppnar jag kapslarna och häller ut fröna i kuvertet. Där efter förvara jag dem på ett torrt ställe fram till våren då de kan sås som vanliga frön.

De negativa aspekterna av att ta frön är att man inte kan vara säker på att plantan har blivit korsbefruktad med någon annan planta som inte har de egenskaper man är ute efter. Man får se på frön som en syskon skara. Även syskon från samma föräldrar kan ha olika utseende och egenskaper. Det är alltid en liten chansning när man tar frön. Men å andra sidan så är det lite av tjusningen med det.

Sticklingar

Att ta sticklingar är som att göra små kopior av förälderplantan. Den nya plantan kommer att få samma egenskaper som den gamla. Detta i kombination med att det är enkelt gör att det är ett bra sätt att få fler plantor.

Man kan ta sticklingar från de flesta växter som är vedartade. Vedartade innebär att de är lite hårdare, som ved, nertill på växten. Exempel är timjan, lavendel och rosmarin. Jag borde ha tagit foton av min senaste omgång, men det glömde jag naturligtvis så i stället får ni nöja er med en snabb skiss.



Välj ut den planta som du vill ta kopior av. Klipp av en bit ganska långt ner så att man får med den träaktiga ved delen.

Ju färre blad sticklingen har desto snabbare brukar rötterna växa ut. Dock måste den ha åtminstone ett blad för att överleva. Jag brukar spara 2-4 stycken. Resten av bladen bryter man av genom att försiktigt dra dem nedåt.

Ta en kruka och fyll med jord. Plantera sticklingen nära kanten på krukan. Se till att de ställen där bladen man tog bort är under jorden (det är där rötterna kommer) men att inga blad hamnar under jord. Om krukan är lite större så plantera flera sticklingar i samma kruka. Vattna och ställ där det inte är direkt solljus. Håll fuktig och vänta på att rötterna växer ut. Efter 2-3 veckor bör de ha fått rötter. Då kan man plantera ut dem eller planera i sär dem i separata krukor.

 

Jag tycker detta är toppen sätt att få nya plantor. Allt man behöver är lite tid och lite jord och krukor och kuvert. Det som dock tåls att påpekas är att man bara kan få fler av plantor man redan har. Det vill säga man får inte några nya arter. Men om man har vänner, släkt eller goda grannar med trädgård kan man ju byta. Det finns även ställen där man lokalt anordnar växtbytar dagar där man kan byta sina egna frön och sticklingar mot andras. Kanske något att dra igång på hemorten? Om det är någon som har en planta av vit salvia så letar jag efter sticklingar från en sådan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar