Bakgrund

fredag 21 oktober 2011

Höstpromenad och häxpyssel


Idag lockade skogen. Solen sken på förmiddagen och trotts att termometern bara visade ett par plusgrader så bestämde jag mig för att ta en tur.  Jag klädde mig ordentligt både med tanke på kylan och jakten som är i full gång. Så flera lager som avslutades med en skarpt röd jacka. Min fjällräven jacka är toppen för både vår och höstpromenader. Den fick jag som present av min mamma när jag en gång i tiden började studera arkeologi. Den skyddar mot både vind och regn och är röd och fin så man syns. På fötterna satte jag ett par hemmastickade raggsockar och mina zebra randiga stövlar. Jag packade ner en termos med kaffe, ett par nybakade äpplemuffins, kamera, påsar (om man skulle hitta något roligt) och anteckningsblock i min ryggsäck och sedan bar det iväg.  Bilden ovan visar min favorit väg när jag ska ut i skogen. När man går där så kan man välja precis vad man känner för, ena hållet leder till lite ängsmark och odlad mark, ett annat håll leder till skogen men man har ändå nära till husen och ett tredje håll för en in i en djupare skog.

De flesta träden har tappat alla sina vackra höstblad efter ett par dagars ihärdigt blåsande. Men än finns det knall gula kronor kvar, som den här aspen som verkligen gav själv för ordspråket "Darra som ett asplöv" när jag stod under den.


Jag hittade massor av svamp, men ingen som jag med säkerhet visste var ätlig. Jag ska försöka bli bättre på det där med svamp. Just nu plockar jag bara kantareller, trattkantareller, taggsvamp och Karl-Johan. Man kanske ska anmäla sig till en svampkurs ... Jag hittade i alla fall den här söta saken. Den är definitivt inte ätlig men väldigt vacker.



Jag hittade dock lite vackert gräs som följde med hem för torkning. Det ska förhoppningsvis pryda hemmet under vintern. Sedan tog jag en tur längs åkermarken där åkrarna var mörka och fulla av djupa fåror. Mitt bland dessa fåror så hittade jag det här:



Det blev ingen jätte lång tur. Jag var borta i lite drygt en och en halv timme. Men jag hann ta mig en sväng och fick lite frisk luft. Höjdpunkten var nog ändå att sitta i höstsolen på en stock och dricka varmt kaffe och bara lyssna på allt omkring mig. På hemvägen höll en fasan hona på att skrämma ihjäl mig. Hon låg i ett gömställe bredvid stigen och var i stort sett osynlig när jag kom gående. Jag kom nog lite väl nära för plötsligt flög hon upp och skuttade ut på åkern. Jag trodde jag skulle få hjärtsnurp. Men både hon och jag klarade oss helskinnade från upplevelsen.


När jag kommit hem och pustat ut en stund så satte jag mig och gjorde i ordning på de sista örterna som jag har haft på tork. Nu är alla frön, örter och liknande omhändertagna och instuvade på sina platser.



Jag beslöt mig även för att sortera i alla mina roliga påsar och lådor med saker som är bra att ha till magi och ritualer. Anledningen var att jag har gjort en ny förvarings låda till allt. Den är stor nog att rymma alla mina örter, mina ljus, kristaller och allt annat material som man inte har liggande framme. Det är en vanlig förvarings låda som jag har smyckat med diverse välsignelser och skyddande symboler.



Och på tal om kristaller. Jag hittade en sammetspåse full med kristaller som jag helt hade glömt bort att jag ägde (det säger mycket om hur ofta jag använder kristaller). De flesta lyckades jag identifiera (lite stolt) men sju stycken har jag inte en aning om vad det är (lite pinsamt). Så nu skulle jag vilja ha er hjälp. Alla funderingar och tankar är välkomna.




Nummer 1 är en tre färgad sten som på toppen är milt grön, övergår i gyllne beiget och till sist pastellrosa. Underbart vacker.

Nummer 2 är djupt senapsgul och väldigt "fyllig" i färgen.

Nummer 3 har djupblåa fläckar blandat med klara partier.

Nummer 4 liknar nr 2 men är ljusare och har klara partier.

Nummer 5 är ljust rosa, nästan hudfärgad med två mörkare ränder.

Nummer 6 är blå skimrande, nästan som olja, men mycket svagt och är uppblandad med vita kristaller.

Nummer 7 är mycket ljus, nästan vit med en mörkare, orangeaktig, skrovlig yta på ena sidan, jag funderar på om det är bergs kristall.

Jag är tacksam över alla ideer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar