Bakgrund

tisdag 18 oktober 2011

Regn och chokladpudding

Regnet öser ner där ute. Hela dagen har varit grå och daskig. Jag sitter i soffan just nu och hör hur regnet smattrar mot altanens korrigerade plasttak. Tillsammans med sprakandet från brasan som brinner i kakelugnen så bildar ljudet en väldigt lugnande och rofylld symfoni. Det enda som stör är kattens högljudda snarkande från hans korg. Det är en lat dag för både honom och mig.

På förmiddagen blev jag enormt sugen på chokladpudding. Men jag hade verkligen ingen lust att gå ett par kilometer till affären i det här vädret. Så jag googlade (datorn är din vän) och hittade ett riktigt enkelt recept på hemmagjord chokladpudding. Jag vispade ihop en satts och har precis ätit upp den första portionen. En riktig läcker sak. Om jag hade vetat hur enkelt det var att göra chokladpudding hade jag slutat köpa pulver varianten för länge sedan. Men nu måste jag dela med mig av receptet som jag hittade här från början.

Recept på Chokladpudding (4 portioner)

6 dl mjölk

3 msk kakao

3 msk strösocker

5 msk majs stärkelse (maizena)

1 ägg

1 msk vaniljsocker

Rör ihop mjölk, kakao, strösocker, majsstärkelse och ägget i en kastrull och värm upp tills det sjuder under omrörning. Sänk värmen och rör tills det tjocknar. Ta av från värmen och tillsätt vaniljsocker och häll upp i en skål eller portionera upp i serverings glas. Låt stå i kylskåpet 4-5 timmar.

 

Titta, enkelt och det mesta är sånt man (eller i alla fall jag) har hemma så man kan göra det när suget faller på. Jag hade även i 4 tsk snabbkaffe pulver för att få mocca smak. Och naturligtvis en klick grädde på toppen innan det serveras.



 

Katten fick den överblivna grädden och det är kanske därför han snarkar så belåtet just nu. Jag hoppas alla har det bra där ute i höstmörkret.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar