Bakgrund

måndag 24 oktober 2011

Tredje aspekten: Häxverktyg, athame

En athame är en bubbel eggad dolk eller kniv som används inom magin. Ordet athame tros ha sitt ursprung i Gerald Gardners lärorvmen själva användadet av knivar, dolkar och svärd inom magin är mycket äldre än så.

Traditionellt används athamen endast för att kanalisera och rikta energi och inte för att skära, tälja eller andra mer praktiska sysslor. För dessa saker används istället vad som kallas en bolline. För att tydligt se skillnad mellan de olika verktygen har en athame traditionellt ett svart eller mörkt skaft då svart leder energi, medan en bolline har ett vitt eller ljust skaft. Athamen förknippas med det manliga och på grund av att det är ett verktyg som åstadkommer förändring så är dess element elden. En traditionell athame ser ut så här:

Min athame är lite annorlunda. När jag på allvar skulle börja praktisera magi och wicca så fick jag rådet att inte köpa dyra och pråliga verktyg bara för att köpa dem så att säga. Utan att i stället vänta, de rätta verktygen skulle dyka upp med tiden. Men en athame är bra att ha och ganska grundläggande i många ceremonier. Så jag gick och köpte mig en lite mindre svart kniv. Billig var den men den dög tills vidare, så småningom skulle jag byta ut den mot min "riktiga" athame.  Nu en si så där 8-9 år senare använder jag fortfarande samma kniv. Den är inte dubbel eggad och den är inte överdådigt utsmyckad. Men den är välbekant och den är min och den är full laddad med min energi och många av mina bästa minnen hänger starkt samman med den. Visst har jag tittat på andra, mer traditionella, dolkar. Men ännu har jag inte hittat någon som är "min". Så jag använder fortfarande min gamla kniv. Men rådet jag fick i början var ett bra råd för alla mina redskap har kommit lite pö om pö och de har alla en väldigt speciell betydelse för mig. Så låt mig nu presentera min athame:



 

Det var allt för mig denna gången. Ha en riktigt bra dag och njut av hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar