Bakgrund

onsdag 19 oktober 2011

Rese drömmar

Till våren så fyller jag 30 år. Ännu har ingen ålders nojja smugit sig in, i alla fall inte vad jag har märkt. Men som med alla jämna födelsedagar så ska det ju firas lite extra. Min älskade mamma funderade länge över vad som var passande att ge mig. Hon slog sig ihop med min bästa vän och kläckte ideen om en resa. Sanning är den att jag är dödligt rädd för att flyga. Vilket innebär att jag helst håller mig till land och vatten transporter. Det i sin tur har lett till att mina resor främst har gått till Europa. Men nu tyckte mamma och bästa vännen att det fick vara nog. Så i 30 års present får jag av mamma en resa (med flyg) till mitt val av destionation i en vecka. Bästa vännen har lovat följa med som moraliskt stöd.

Ja vad kan man säga? Någon gång måste man ju ta tag i sina fobier och eftersom jag börjat bli bättre på spindlar så är väl flygning det som står på tur. Då återstod bara två frågor; var och när? Alla sa att jag fick bestämma var, men man vill ju att kompisen ska vara med på ett hörn. Så i månader har vi tittat på internet och i resekataloger. Vi bestämde oss för att det skulle vara varmt, det skulle finnas arkeologiska saker att titta på (vi är båda arkeologer) och det fick inte ta allt för lång tid att flyga dit. Om jag nu får panik på planet så är det ju skönt att veta att jag slipper vara där uppe i 12 timmar eller något. Vår första tanke var Cypern eller den Grekiska ö-världen. Vi ville åka någon stans där ingen av oss varit förut.

Men så förra veckan när vi satt och tittade i kataloger så insåg vi att vi båda satt och dreglade över samma resmål. Fast vi sagt att vi absolut inte skulle åka dit: Egypten. Som vanligt så tänker vi en tanke i två hjärnor och innan vi visste ordet av så hade vi bestämt att det inte finns någon annan stans vi vill åka. Eller ja det är inte riktigt sant, men just denna resan finns det inget annat ställe vi vill åka till. Om jag nu aldrig mer vågar sätta mig på ett plan så kommer jag i alla fall ha varit i Egypten. För en arkeolog så är Egypten något i en liga helt för sig och det finns knappast någon bättre motivation för mig än att dignla med en pyramid för att få mig att gå ombord på ett flygplan.

Så vi planerar en vecka i Hurgharda. Vi ska bada, slappa och ha kul men två av dagarna är vigda åt utflykter.

Den första utflykten går till Kairo och Giza platån. Jag ska få se pyramiderna och sfinxen! Har vi tur kanske vi får träffa  Dr. Zahi Hawass en av mina idoler. Då får jag lov att försöka övertala honom att ta ett idolfoto tillsammans med honom (det är väldigt få människor som väljer att ta idolfoto med arkeologiska intendenter men jag är lite udda). ett besök inuti en pyramid står även på programmet. De varnade för att personer med astma borde undvika att gå in i pyramiderna men jag ska in i en om jag så ska använda dykarutrustning. Vem skulle inte vilja besöka Giza?



Den andra utflykten ska gå till Luxor. Där ska vi titta på Karnak templet, Konungarnas dal, Luxor museet och om vi hinner även Dier el-Bhari (tempel tillägnat Hatshepsut). Även detta är en näst intill religiös upplevelse för mig. Templet i Karnak som är tillägnat Amon är något som jag velat se ända sedan jag lästa Döden på Nilen när jag var omkring 12 år.



Detta är helt enkelt två platser som jag har drömt om att se hela mitt liv nästan. Det kommer som etta och två på listan över "Saker jag vill se innan jag dör" (de efterföljs tätt av Pompejii, Chichén Itzá, Petra, Vatikanen och Angkor Wat).

Så nu återstår bara att bestämma tid och sedan arbeta med tanken på att jag ska sätta mig i ett flygplan. "Jag kan flyga, jag är inte rädd" :/ . Men 60% av nöjet är att planera resan brukar man säga. Fast denna gången blir det nog snarare 40%. Pyramiderna slår planeringen ;). Så nu ska jag återvända till min bok om Amenothep III och drömma mig bort. Ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar