Bakgrund

söndag 30 oktober 2011

Mysig söndag

Ibland är söndagar bara jobbiga och ibland kan de vara riktigt mysiga. Söndagar är den dagen som det absolut inte finns några måsten på i min värld. Inget jobb, ingen skola och det där sociala kravet som ibland hägrar över lördagen finns inte på söndagen. Söndagen är en dag att landa i ledigheten av helgen och ta av stamp inför veckan som kommer. Därför kan söndagar varit härligt befriande.

Det är en sådan söndag som jag har haft. Första har jag gjort en rejäl städning på förmiddagen. Lagom att bli av med allt gammalt skräp inför det nya året. Eftermiddagen har gått åt till att vara riktigt social. Trevligt som en omväxling. Så nu ska jag ta det lugnt och hänga lite vid datorn.

Jag gav er ju ingen bild av mitt altare i går men idag har jag bättrat på mig och passade på att ta en bild av det.



En liten förklaring kring upplägget och symboliken:


Duken är den jag brukar använda till alla skördefester, den har massor av olika bär och löv på sig och jag tycker den passar bra just till skördetiden.


Statyerna och kitteln är ganska självförklarande, lika så löven som är dit lagda just för Samhain.


Flaskan är fylld med salt, helgat vatten och står på vänster sida gör att symbolera elementet vatten. Glasljusstaken är fylld med sand och i den står en rökelsepinne till höger som symboliserar luft.  Längst ner står ett stort ljus som symboliserar elden och längst upp vid kitteln ligger en fossil hämtad från Kinnekulle som symboliserar jord.


Jag gillade verkligen hur mina små gudastatyer passade in i det hela och de har fått var sin liten ljushållare framför sig. Den lila saken som ses skymta till vänster i bild är min meditationskudde som jag kan lägga fram på golvet framför. Jag ser fram emot att arbeta med det här altaret i morgon.


Ha en skön söndag och om vi inte hörs så har en underbar Samhain.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar