Bakgrund

torsdag 20 oktober 2011

Trädgård, dikter och väggmålning

Jag har haft en riktigt energi dag idag. Ibland så bubblar man av energi och då är det smartast att ta den till vara.

Det började i morses. Jag vaknade och solen strålade och frosten glänste på gräsmattan. Det riktigt kliade i fingrarna att få komma ut i trädgården. Så efter en ordentlig frukost så satte jag igång att dra upp krasse-rabatten. Den har stått så vacker i flera månader ända tills den första frosten. Jag insåg att jag inte varit helt strategisk när mina arbetshandskar snart hade sugit upp all den fuktiga och kalla frosten från växterna. Men när rabatten var rensad och klar så bytte jag handskar och fortsatte med att tömma alla mina vattentunnor och plocka in bärnätet från krusbärsbuskarna.

Det var en utmaning som heter duga. Jag hade satt ner en pinne i varje buske och sedan dragit nätet över så att det blev ett tält. Men nätet hade lyckats trassla in sig i alla tusen små taggar och kvistar som fanns i buskarna. Så nästa år får jag nog snickra ihop en ställning att hänga nätet över.

Sedan var det dags för vinbärsbuskarna. Mina tre vinbärsbuskar stendog under sommaren så det var bara till att gräva upp dem. Jag tror att det berodde på myror. De har ett bo inte långt ifrån buskarna och det var nog de som tog död på dem. Men skam den som ger sig. Jag har grävt ner två påsar kanel (ja jag grävde inte ner kanelen i påsarna utan jag spred ut den först ;)) så får vi se om de kommer tillbaka till våren.

Fåglarna behövde lite mat så jag fyllde på mina fågelbord med en blandning av knäckebröd, nötter, solrosfrön och havregryn. Småfåglarna verkar väldigt förtjusta i knäckebrödet. Jag gillade det inte (vilket är skälet till att fåglarna får det) men jag är glad att det kommer till nytta.

Efter att fåglarna fått mat så tyckte jag att jag hade gjort mitt i trädgården för dagen. Så jag gick in och började där inne i stället. Jag målade min väggmålning på murstocken i mitt sovrum. Jag har tjatat om det hur länge som helst och motivet har varit utvalt länge. Men som vanligt har jag inte fått tummen ur. Men nu är den målad och håller på att torka. Inget avancerat, en man och en kvinna som bildar en cirkel, svart och vitt. Jag hade velat ta en bild men min kamera har inga batterier så ni får nöja er med skissen:

Under den ska mitt altare stå. Det är lite knöligt att måla på murstock, den är knögglig så linjerna blir inte skarpa. Men det gick. Jag lovar att visa resultatet när kameran kommer igång.

Efter målningen så satte jag mig och gick igenom en hög med gamla anteckningsböcker och hittade min diktbok. Massor med underbara dikter som jag halvt om halvt glömt av. Dagen avslutades med att jag ringde till min kusin som ligger hemma i lunginflammation. Nu ska jag försöka ta igen lite av det pluggandet som jag egentligen skulle ha gjort idag. Men jag vill avsluta med (enligt mig) en av de bästa dikter som ploppat ur mitt huvud (extra poäng till den som kan klura ut vilket berg dikten handlar om).

 

Hymn till berget


Stig upp för berget i morgonens ljus,


stig upp för berget min själ.


Stig upp för berget och se dig omkring,


i morgonens ljus min själ.


-


Och se emot öster, mot soluppgång,


se ut över skogar och fällt.


Ut över den blommande sköna dal,


mot Billingens avlånga tält.


-


Och se emot söder, mot Husaby,


där Skötkonung döptes en gång.


Lyssnar du noga så kanske du hör


ett eko av munkarnas sång.


-


Så vänd dig mot väster, mot Kållandsö,


som prunkar av fägring och lust.


Och långt bortöver den glittrande sjö,


syns Dalslands dimmiga kust.


-


Se ut över blånande innanhav,


som slår emot klippstranden torr.


Och seglarens fladdrade vita stav,


mot mörknande skyar i norr.


-


När cirkeln är dragen så vila min själ,


i salen på bergets topp.


Och lyssna till fåglarnas sånger min själ.


En morgon när solen går upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar