Bakgrund

fredag 11 november 2011

Elfte aspekten: Häxverktyg, oljor.

Oh ännu ett spännande ämne, de här aspekterna är riktigt roliga att beta sig igenom. Olja kan betyda så mycket men jag bestämmer mig för att koncentrera mig på eteriska oljor.

Vad är eteriska oljor? Det är doftande, flykiga, oljor som förekommer i växter.

Vad används eteriska oljor till? Beroende på oljan och koncentrationen så används de till allt från parfym tillverkning, att ha i badvattnet, att lägga i aromalampor, att använda inom magin eller att använda som naturläkemedel. De flesta koncentrerade (det vill säga rena) eteriska oljor behöver späs ut innan man kan använda dem på huden, ett undantag från regeln är lavendelolja som är såpas mild i sig själv att den kan användas direkt. Andra oljor spär man först ut med tex olivolja, jojoba olja, mandel olja, kokos olja eller liknande.

Hur får man fram eteriska oljor? För att få fram de rena eteriska oljorna så använder man för det mesta någon form av destillering (vatten-, ång-, vakuum- eller torr destillering). Vid tex ångdestilering använder man torkade örter som man sedan låter "genom blåsas" av vattenånga under tryck. Vatten ångan kyls av och kondenseras till en slutprodukt. Det går till på samma sätt med vakuumdestillering men skillnaden är då att man sänker lufttrycket kring apparaten så att kokpunkten blir lägre. Vill man tillverka egen olja från örter och växter så rekommenderar jag följande tillvägagångssätt:

"Eterisk" olja

5 dl neutral olja som inte härsknar (tex olivolja)

2 msk hackade örter av valfri sort.

Rör ner växtdelarna i oljan i en burk med tätslutande lock och låt stå i solen i en vecka. Sila av växtdelarna och rör i två msk nya hackade örter (av samma sort) i oljan och låt stå i en vecka i solsken. Upprepa i tre veckor, sila sedan av växtdelarna och häll oljan i en mörk flaska eller burk. Oljan kan sedan användas i badvatten eller till hudvård eller magi. Viktigt är dock att tänka på att oljan inte är lika koncentrerad och "ren" som äkta eterisk olja.

Vad använder jag eterisk olja till? Till det mesta faktiskt :). Jag kan droppa lite på en bomullstuss som jag sedan dammsuger upp med damsugaren och sedan luktar det gott när man dammsuger då  doften "åker ut" genom ventilen på dammsugare. Jag använder det ofta inom magin eftersom det stimulerar luktsinnet. Lavendelolja använder jag på alla småsår och liknande. Så ja, eteriska oljor används flitigt i det här huset...

Bra ställen att hitta kvalitetsoljor:

BestMassage - kanske något dyra men är ekologiska och natrurena (dvs det är oljor som är gjorda på växter och inte kemiskt framställda)

Aroma Crative - naturrena oljor men dock inte ekologiska

Det var lite om oljor. Jag kommer att återkomma lite senare i kväll med ett inlägg som ger svar på en grupp frågor som har trillat in till mig lite då och då. Missa inte det ;).

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar