Bakgrund

söndag 20 november 2011

Jul x 3, första steget: Julbak

Många delar upp sitt julfirande, man firar en dag hos den delen av familjen, en med nästa osv. Även jag firar jul tre gånger, men mina tre jular är lite annorlunda. Första omgången firas med bästa vännen. Det är julbak, julmusik och tvspel i tre dagar i sträck. Andra gången firar jag yule oftast är det bara jag och katten. Tredje gången är det jul med familjen och allt vad det innebär med julbord, presenter och Kalle Ankas Jul.

Nu i helgen har jag haft min första jul. I år var det jag som var värd för det stora baket så i torsdags eftermiddags kom Åsa hit, vi handlade (på inköpslistan fanns bland annat fyra påsar socker, 2 l vispgrädde, 1 kg smör och ett par kilo choklad) och sedan sätter baket igång. Det är ingen söndagsutflykt  direkt, i snitt är arbetsdagarna 10 timmar utan rast. Det bakas till största delen godis men även lussekatter och pepparkakor. Allt schemaläggs ordentligt så att det ska hinna stelna, doppas, dekoreras och torka innan söndag eftermiddag då bästissen åker hem. I år blev det 16 olika sorter bakade i 19 olika sattser. Allt delas lika och båda våra familjer kan njuta av hemlagat godis.

Låter det jobbigt? Faktum är att kroppen, och framför allt fötterna, känns helt slut efter den här helgen. Men samtidigt så skulle jag inte avvara den för allt smör i Småland. Vi har haft denna traditionen i sju år och lyckas alltid hitta en gemensam lucka i våra schema för att pressa in julbaket. Det är så mycket mer än tre hårda arbetsdagar. vi hinner prata, skratta och umgås. Det är tre dagar vi två kan ägna helt åt oss själva, vi brukar isolera oss fullständigt från omvärlden. När vi har arbetat färdigt för dagen och slängt i oss lite god mat så sätter vi oss framför tvspelet, öppnar en flaska vin och har hur kul som helst.

En annan tradition under julbaket är naturligtvis den obligatoriska julmusiken som skrålar ut och lika mycket tradition är det att vi två skrålar ikapp. Ny favorit för i år är:  Elmo & Patsy - Grandma Got Run over by a Reindeer . Vi är förtjusta i de lite mer udda och morbida julsångerna.

Men nu tänkte jag visa er vad tre dagars slit ger för resultat. Så håll i hatten. (Jag ber om ursäkt men texten och bilderna vill inte lägga sig i ordning ni får ta det som det är).

Först pepparkakor, en given favorit. Hembakade från grunden som syntes när Åsa gör sitt bästa för att tämja degen som är gjord på ett recept från min mormor. Efter två dagar av vilande så bakades den ut och blev till underbart goda pepparkakor, som dessutom dekorerades, i alla fall en del. Det blev totalt 375 stycken pepparkakor.





Sedan har vi ju den gamla klassiker knäck med hackad mandel. Det är faktiskt första året vi gör knäck, vi har hållt oss borta från klassikerna men nu börjar de komma en efter en. Så i år blev det 172 formar med knäck:




I år provade vi att göra peparkaks och glöggbollar. Riktigt spännande, lätta att göra och smakar riktigt gott. Det blev 26 sådana bollar.





Där efter kom en omgång med glögg och apelsin gelé. En riktig succé förra året då den hade premiär, så i år blev det 80 rutor.






En riktig klassiker som har varit med oss från början är våra kära rombollar. De är starka som få och bör inte intas av någon som planerar att köra motorfordon senare under dagen. Men tack vare att de redan från första stund blev en favorit i båda familjerna så har vi blivit experter på dessa små godbitar. I år fick vi ihop till 26 stycken.






En annan stor favorit, dock inte lika gammal som rombollarna, är äppelgelén. Den är gudomligt god och smälter i munnen och rinner ner i halsen. När jag arbetade på äldreboende så var detta en favorit hos de gamla. I år blev det 96 rutor av denna läckerhet.






Sedan kommer en klassiker i min familj, mammas chokladkarameller. Detta är karameller som jag förknippar med julen, de har alltid funnits till jul hemma hos oss. De är enkla att göra men lite tidskrävande men ack så goda. Eftersom det går åt så gjorde vi dubbel satts så det bidde 160 stycken.






Förra året var det även premiär för marshmallows. Det är lite knepigt, men när man är två och kan samarbeta så är det inte så svårt som man tror. I år gjorde vi både vita och rosa, totalt 269 stycken fluffiga drömmar blev det. Nytt för i år var även att vi spritsade ut dem i små knoppar i stället för att som förra året spritsa stänger och klippa dem i bitar. Det blev mycket bättre att göra knappar av dem.






En annan klassiker är ischoklad, de första åren vi gjorde det blev det inte så lyckat. Men nu har vi fått in flytet och nu görs hälften med en liten bit marshmallow i mitten. De söta hjärteformarna hittade vi på Åhlens. Totalt 52 formar blev det.





Ännu ett recept från mormors kokbok är mintkyssarna. Fast hon kallade dem pepparmynts karameller. Vi har provat i alla fall två andra recept på mintkyssar men detta är det enda som har blivit riktigt lyckat för vår del. Tack för den mormor. 32 kyssar blir det på en omgång.






En favorit men med nytt utseende är mintkolan med choklad och polkagriskross. I stället för att göra rutor som man doppar i choklad och sedan strör lite polkagris på har vi i år gjort dem i små formar. Super söta och precis lika goda som förra året. Dessutom blev det lite mer, 156 stycken för att vara exakt.






En till nyhet för i år, och som förmodligen inte kommer bli en klassiker, är den vitalakristryffeln. Det blev 36 stycken och jag hoppas kunna lura på dem på släkten.






Sist, men inte minst, Lussekatter. Denna underbara favorit som jag verkligen älskar. Vi gjorde dubbel satts och vipps stod vi där med 80 stycken. Nåja, man kan aldrig få för mycket Lussekatter.






Det var alla sorter, tror inte jag har glömt någon. Jag har recept på alla godheter så om det är något som lockar så säg till så lägger jag ut receptet. Jag känner mig lite för lat för att lägga ut dem bara för att.


Nu ska jag lägga upp mina fötter i soffan, ta mig ett glas vin och titta på en riktigt bra film. I morgon ska jag stor städa huset, precis lagom till första advent. Ja storbaket är bra till mer än att bara få riktigt smarrigt godis.


Jag hoppas ni alla har haft en riktigt bra helg och att ni får en bra vecka som kommer.

2 kommentarer: